Small data, ook in de marketing een big business

22 januari 2018

Het is geen groot nieuws dat ICT en data zowat alle bedrijfssectoren in beweging brengen. Middenin deze (r)evolutie zien we big data marketing al een tijdje als trending topic. Maar hoe zit het met small data, hetgeen je zelf in de hand hebt? Wij vertellen je wat, hoe en waarom.

Waar ligt de focus voor ieder bedrijf? Op meer omzet, inderdaad. En daar hoort het optimaal bedienen van klanten bij. Zo ook het waarborgen van hun privacy en hen regelmatig eens goed in de watten leggen met acties, kortingen of diners. Waarom zou je dan focussen op big data, die van een derde partij  komen, terwijl je zelf met heel wat potentieel zit? Hoeveel gegevens je in de hand hebt en wat je ermee kan doen: het laat heel wat ondernemers siberisch. Maar omdat de aanstormende GDPR je dwingt in te zoomen op je eigen klantenbestand, zijn het gouden tijden voor winkeliers die hun kansen optimaal benutten.

 

Dure versus doe-het-zelfdata

Zo’n decennium geleden werden er al grootse voorspellingen gedaan over de boom van big data. Maar onderweg veranderde er iets: we ondervonden dat het werken met big data verschrikkelijk moeilijk is. Je moet er consultants en datawetenschappers van de bovenste plank voor binnenhalen, waardoor het een dure zaak wordt. Daarnaast hebben heel wat bedrijven het moeilijk met het uitrollen van big data in de praktijk, zoals het bezorgen van nuttige data aan marketingteams. Het alternatief? Zelf aan de slag gaan met small data.

Er zijn talloze apps en tools die je kan gebruiken om kennis te maken met small data. Marketeers kunnen er op een gebruiksvriendelijke manier inzichten en antwoorden uit halen. Zo kunnen klantenproblemen en –noden gemakkelijker beantwoord worden en haal je het maximale uit de berg potentieel die je voordien links liet liggen.  

 

Kanalen

Dus, je hebt eindelijk helemaal zelf data bij elkaar gesprokkeld. Geen verloren moeite, want dat moet je toch doen met de invoering van de GDPR in aantocht. Nu is de volgende stap om daar profielen uit te halen: wat voor types zijn jouw klanten? Gaat het voornamelijk om mannen, vrouwen of een mix van beide? Wat is de leeftijdscategorie van mensen waar je eerder al aan verkocht? Wel, dat is de meest nuttige informatie om van daaruit je marketingstrategie te bepalen. Je gaat niet dezelfde toon gebruiken in een mailing naar gepensioneerden als naar hippe tieners.

Over nieuwsbrieven gesproken: het is een van de meest efficiënte manieren om mensen te bereiken. En vooral om je doelgroep te plezieren. Je denkt dan: “Dat zijn al klanten, die hoef ik toch niet meer te paaien?”. Niets is minder waar. Kijk maar naar de Hilfiger Club van het bekende modemerk Tommy Hilfiger. Die zet fors in op het onderhouden en verwennen van zijn klanten. Waarom? Small data vertelde hen dat bestaande klanten maar liefst 50% meer besteden in de Club dan mensen die er nog geen lid van zijn. Door je bestaande klanten in de watten te leggen, maak je het voor anderen aantrekkelijker om bij die happy few te horen.

Small data is dus iets waar je als marketeer niet alleen op wil – maar moet – inzetten. Aanwezig zijn op de markt is anno 2018 niet meer voldoende, je aanwezigheid benadrukken wel. 

Categorie: Digitaal adverteren, Efficiënt adverteren, Big data, Big data

Lore Kimps

Auteur Lore Kimps

Lore in ’t kort: gefascineerd door woorden en alles wat je ermee kan doen. Daarom ging ze meteen na haar studies aan de slag als redacteur bij Mediahuis. Geabonneerd op zowat alles wat gedrukt wordt, fervente biografieliefhebber en geobsedeerd door filmmuziek. Bekeert zich meer dan eens tot een nieuwe foodtrend, waardoor ze af en toe stiekem een chai latte achterover slaat en het potje matcha graag in haar buurt houdt. Drinkt toch nog veel te veel koffie en nee, dat gaat niet snel veranderen.