3 niet te missen tips voor je volgende campagne in de rkant

Drie niet te missen learnings voor je volgende campagne

03 april 2017

Meet de resultaten van je campagne en je weet welke impact ze genereerde. In 2016 onderwierpen wij maar liefst 107 kranten- en magazineadvertenties aan een grondige analyse. We kennen de grote winnaars, maar ook de verliezers. En meer nog, wij weten ook waarom niet alle campagnes even goed scoorden. 107 analyses vatten we voor jou samen in drie niet te missen learnings.


#1 De advertentie in de krant is springlevend.

België is een buitenbeentje op het vlak van krantenlezers. Waar in de rest van Europa kranten het erg moeilijk krijgen, blijft in ons Belgenland het aantal lezers min of meer stabiel. Adverteren in de krant is niet enkel de moeite door het grote aantal consumenten dat je ermee bereikt, je campagne wordt ook gezien. Gemiddeld vijftig procent van de bevraagde lezers herkende achteraf de advertentie uit de krant. Als je weet dat de grote Belgische kranten elke dag tussen de 300.000 en 1.000.000 consumenten bereiken, dan is dit een zeer indrukwekkend cijfer.

Zijn consumenten nu meer geneigd om jouw merk te kiezen na het zien van een campagne in de krant? Om hier een antwoord op te geven, eerst even een opfrissing van het CBBE-model van Keller. Het Customer-Based Brand Equity-model (kortweg CBBE) van Keller bekijkt de merkwaarde vanuit het standpunt van de consument. Hoe hoger je merkwaarde, hoe beter je jezelf kunt onderscheiden van gelijkaardige producten of diensten. Het CBBE-model wordt meestal voorgesteld aan de hand van een piramide. En zoals bij de meeste piramides zit je graag in het topsegment.

 

3learnings_Keller.jpgHet Customer-Based Brand Equity-model (kortweg CBBE) van Keller

 

Merkwaarde start met brand awareness: consumenten die weten dat je merk bestaat. Stap één dus. In de tweede stap kent de consument ook een zeker imago toe aan jouw merk. De consument weet waar je merk voor staat en hoe je merk hem of haar kan helpen. In stap drie komen er gevoelens bij kijken. Geeft de consument jou een positieve score? Maak je hem blij? Dan is je merk klaar voor de vierde stap, de top van de piramide: loyaliteit. De consument kiest jouw merk boven gelijkaardige producten of diensten.

Een advertentie in de krant helpt bij het bereiken van die top. De gemeten advertenties zorgden voor 24 procent extra brand awareness. Merken werden positiever beoordeeld na een krantencampagne (+110 procent), en de producten en diensten in de gemeten campagnes scoorden ook maar liefst 135 procent extra op aankoopintentie. De advertentie in de krant is dus, jawel, springlevend.

 

#2 Creativiteit, emotie, promotie. Ontmoet onze toppers.

Een schreeuwlelijke advertentie in de krant plaatsen kan misschien wel helpen met de brand awareness, veel positieve gevoelens ga je hier echter niet mee opwekken. Met meer dan 107 gemeten campagnes kunnen we de toppers op het vlak van likeability makkelijk identificeren. Deze campagnes gaan voor creativiteit, emotie en promotie. Ontmoet onze toppers.

 

              3learnings_Colruyt.jpg3learnings_Spa.jpg

 

Belgen zijn Europees kampioen ‘kortingsbonnen gebruiken’ . Een kortingsbon, code of promotie aan je advertentie toevoegen verhoogt de aankoopintentie. Colruyt en SPA hadden dit goed begrepen.


3learnings_Gillette2.jpg

 
Inspelen op de emoties van de consument is al decennia lang een sleutelelement in een succesvolle campagne. Of je dit nu doet met humor, beelden of sterke teksten blijft gelijk. Scoren doe je door een emotionele connectie te maken met de lezer. Gillette gaf het goede voorbeeld en bracht sterke beelden naar voor in de juiste context: het sportmagazine Fan!.

Memostick adverteren in de krant creatief

 




Creatieve advertentieformaten zoals een sticker op de cover van de krant of een uitvouwbare bijlage trekken de aandacht van de consument
en zorgen voor een hoge herkenningsscore. Bovenstaande campagne van Bol.com werd door maar liefst acht op de tien bevraagde lezers herkend.

 


#3 Native advertising loont.

Native advertising  is sinds enkele jaren een stevige trend waarbij je de lay-out en tone of voice van je advertentie laat aansluiten bij het medium waarin ze verschijnt. Met native advertising in een krant of magazine geef je nuttige informatie of inspirerende content mee aan de consument in de vorm van een publiredactioneel artikel. En de consument weet deze aanpak te appreciëren. Wil je de consument overtuigen van de voordelen van jouw merk? Native advertising zorgt voor een grotere cognitieve connectie dan klassieke advertenties. Publiredactionele artikels scoorden tot tien procent hoger op elementen zoals “Leert me nieuwe dingen over …” of “Toont me de voordelen van … ”.

 

 Aan de slag met deze learnings?
Download nu onze 7 tips voor een succesvolle advertentie in de krant.

Categorie: Native advertising, Consumer Insights

Anne Ceulebrouck

Auteur Anne Ceulebrouck

Anne is nieuwsgierig van aard. Ze gaat op reis om nieuwe dingen te ontdekken. Bij Mediahuis Connect reisde ze van sales naar marketing en combineert ze momenteel haar master in toegepaste economische wetenschappen, haar sales ervaring en haar nieuwsgierigheid om de relevantste cijfers en trends op te sporen. Anne laat een onbeantwoorde vraag niet zomaar aan haar voorbij gaan.