Een dozijn aan advertentiekanalen, maar wat is nu het meest storende?

28 juli 2017

Aan hoeveel advertenties word jij, als consument, dagelijks blootgesteld? Sommigen beweren dat het er 350 zijn. Anderen claimen weer dat de consumerende Belg er 2500 per dag ziet. Kortom het zijn er heel wat. Hoe spring je als merk in het oog tussen al die clutter? Als je hier een eenduidig antwoord op kan formuleren, word je wellicht marketeer van de eeuw.

 

Eureka

We bevinden ons in 2009,  Michael Gundlach kreeg een Eureka-moment. AdBlock zag voor het eerst het levenslicht. Voornamelijk uit protest tegen die resem advertenties. De overload aan commerciële boodschappen die consumenten dagelijks moeten verteren, brengen niet veel goede woorden met zich mee. Maar is AdBlock écht de oplossing? Een artikel van Hubspot, over een onderzoek dat gevoerd werd in 2016, bevestigt dat 83% van de respondenten niet alle advertenties slecht vindt. En dat een filter voor de onaangename advertenties voldoende is. Komaan marketeers, er is zeker nog hoop voor de online advertentie.

Onderzoek naar het meest storende advertentiekanaal

Op welk kanaal je jouw advertentie plaatst, is wellicht de hamvraag tijdens het opstarten van jouw campagne. Want je wilt natuurlijk niet dat jouw advertentie als storend wordt gepercipieerd vanwege de context waarbinnen ze geplaatst wordt. Mediahuis Connect deed daarom onderzoek naar welke media meer als advertentie-proof geaccepteerd worden door de consument.

Uit het onderzoek blijkt dat advertenties via sociale media, televisie, websites of apps als meest storend worden beschouwd door de consumerende Belg. Surfen op het web kan niet meer zonder dat er hier of daar een commerciële boodschap opduikt. Maar ondanks het feit dat online adverteren en de consument een haat-liefde relatie hebben, heeft de consument geen probleem met advertenties die op het internet verschijnen. De afkeer begint pas wanneer hij het gevoel heeft achtervolgd te worden door een commerciële boodschap, wanneer deze in een compleet verkeerde context staat of wanneer het gewoon een slechte advertentie is.

Dé wow-factor

Zit je al op het puntje van je stoel? Wij alvast wel, want de grootste wow-factor van dit onderzoek komt er aan! Wist je dat de consument namelijk zelf een onderscheid maakt tussen websites van kranten en andere websites? Dit kan te verklaren zijn door de hoeveelheid advertenties. Het aantal reclameboodschappen op de krantenwebsites is heel wat lager dan op een andere website. Op websites van kranten zijn er vaste afspraken over de positie en grootte van advertenties, dit zorgt er voor dat de krantenwebsite bij de surfer voor een aangenamere gebruikservaring zorgt. En dat horen wij graag!

Geen twijfel meer_grafiek.jpg

Affiches worden als het minst storend gezien door de Belg. Misschien omdat het wat kleur geeft aan het straatbeeld? Kranten en magazines scoren zowat hetzelfde, printadvertenties worden na affiches als minst storend ervaren in het oog van de consument. Volgens een artikel van Adweek brengt een advertentie in een magazine zelfs het meeste op. Zorg er dus voor dat jouw printadvertentie helemaal op punt staat.

Elke persoon is anders en gaat dus op een andere manier om met advertenties. Maar over het algemeen hebben Nederlandstaligen een iets meer open houding ten opzichte van advertenties dan Franstaligen. En wist je dat mannen, tv- en bioscoopreclame storender vinden dan vrouwen? Adverteren tijdens een Ladies Night of een chick flick is dus de boodschap. De jongere generatie heeft het ook makkelijker met het verteren van reclame want hoe ouder de Belg, hoe meer hij of zij zich stoort aan commerciële boodschappen.

Kortom: heel wat informatie om onmiddellijk mee aan de slag te gaan. Online heeft print duidelijk nog niet ingehaald. Een gezonde mix van beiden is misschien wel het beste idee. Uittesten en uitproberen is de boodschap.

Bron: Mediahuis Connect – Native Advertising onderzoek 2017 (i.s.m. Profacts)

Categorie: Native advertising, Consumer Insights, Efficiënt adverteren

Febe Claes

Auteur Febe Claes

Als stagiaire bij Mediahuis Connect krijgt Febe de kans om de eerste stappen in de marketingwereld te zetten. Klein van gestalte, grote passie voor media en copywriting. In de weekends terug te vinden in de betere sushibars van Vlaanderen. Waarschijnlijk in combinatie met een gin tonic. Kritische restaurant-ganger. Dagelijkse Netflix-kijker, met ruime kennis over een mooie hoeveelheid series. Regelmatige citytripper, tips zijn by the way welkom! Sportief ingesteld, maar het komt er niet van.