Europese nieuwsuitgevers leggen de waarheid op tafel in eigen reclamecampagnes.

03 juli 2017

Op 14 november 2016 liet The New York Times weten dat ze, slechts 6 dagen na de verkiezing van Donald Trump, 41.000 nieuwe abonnees registreerde. Dit was de grootste stijging in abonnementenverkoop sinds de introductie van de betaalmuur op hun website in 2011. “Het loont om echt nieuws te brengen in een tijd met zoveel fake nieuws.”, Dean Baquet, Executive editor.

 

Grafiek De Standaard Amerikaanse verkiezingen.jpg

Ik denk dat dit bericht ongetwijfeld de aandacht trok van vele Belgische en Nederlandse nieuwsuitgevers. Als Amerikanen hun steun  betuigen in een tijd waar echte journalistiek dit het meeste nodig heeft,dan kunnen Europeanen dat toch ook?

In de eerste helft van 2017 staan heel wat verkiezingen op de planning. En de redevoering van populistische hoofdrolspelers (Wilders, Le Pen en Alternative für Deutschland, bijvoorbeeld) wint aan momentum. Een bescheiden piek in proefabonnementen op De Standaard tijdens de Amerikaanse verkiezingsstrijd was een goede aanwijzing.

Denken onze lezers hetzelfde over de vierde pijler van de democratie, en moeten uitgevers deze boodschap ondersteunen zoals Amerikaanse media met succes deden in hun campagnes de afgelopen maanden?

Knack campagne waarheid

De voorbije weken lijkt dit meer en meer het geval te zijn in Nederland en België. Het Vlaamse nieuwsmagazine Knack publiceerde een aangepaste cover en garandeerde onafhankelijke journalistiek in tijden van fake nieuws. De Nederlandse digital-only publicatie De Correspondent zette sterke copywriting in en publiceerde haar abonnementsaanbod als een crowdfunding campagne: voor maar zes euro per maand steun je onafhankelijke journalistiek.

 

De Correspondent.jpgDe Correspondent financiert haar content met een campagne met crowdfunding allures.

 

De Morgen maakt de vergelijking tussen waarheid en tattoo-inkt: het kruipt onder je huid, z’n eigen pad volgend. De Morgen laat geen enkele vraag onbeantwoord en geen enkel antwoord onbevraagd.

 En De Standaard? Die heeft een reclamespot gelanceerd die de manipulatie aankaart van … reclamespots. Want de waarheid is dat De Standaard u een krant wil verkopen. Maar de waarheid is ook dat, door kranten te verkopen, de redactie meer waarheid kan vertellen. De spot brengt de boodschap over via een aantrekkelijke dame en een diepe mannelijke stem (want beide verkopen beter).

De komende maanden zullen we zien of de waarheid ook echt meer kranten verkoopt in de Lage Landen.

Emmanuel Naert (44), brand manager De Standaard en mediamarketeer met 15 jaren op de teller. Hij heeft van het zakelijk beheer van journalistiek zijn missie gemaakt en houdt clevere brands in de gaten.
@ebro
www.linkedin.com/in/emmanuelnaert

 

Artikel eerder verschenen op INMA.org.

Categorie: Consumer Insights, Efficiënt adverteren

Aurélie Meulemans

Auteur Aurélie Meulemans

Aurélie in een notendop? Dat begint bij advertising. Want na haar studies landde ze onmiddellijk in een reclame-omgeving. Eerst als Accountmanager en nadien als Marketeer. Aurélie houdt van creativiteit en van alles wat mooi is. In architectuur en design, in muziek en in 't'Stad'. En ook in van die kleine dingen. Zoals luidkeels zingen op een plaat van Bruno Mars of een heerlijk stukje (pure!) chocolade.