Hoe blijft je merk relevant?

13 juni 2017

Relevant zijn als merk? Daar gaven we vorig jaar een antwoord op met onze Veerkracht-studie. Een merk was relevant wanneer het bouwde aan de veerkracht van consumenten. Maar de markt verandert voortdurend van koers. Voortgestuwd door trends in globalisering, technologie en ecologie. Wil je als merk binnen 5 à 10 jaar nog steeds relevant zijn? Dan zet je best in op meer dan innovatie en digitalisering alleen. En dit is meteen de belangrijkste learning uit ons gloednieuw consumentenonderzoek ‘Future Forward’. Of hoe merken aan de toekomstige verwachtingen van de consument kunnen voldoen.

De ene consument is de andere niet

Consumenten kan je ruwweg indelen in 2 groepen: de innovators en de followers. De eerste groep identificeert zichzelf als ‘Future Forward’. Dit zijn de consumenten die de trends mee sturen. Ze ontpoppen zich tot experts binnen een bepaald domein en beïnvloeden sterk de mening van de 2de groep: de followers. De followers zijn met 77% veruit de grootste groep consumenten. Zij hechten vooral belang aan eenvoud en comfort, waar de innovators (23%) eerder op flexibiliteit en innovatie staan. Ze zijn het wel beiden eens over duurzaamheid, privacy en gebruiksgemak. Deze elementen zijn onmisbaar voor een toekomstgericht merk.

Onthoud vooral dat beide groepen essentieel zijn voor de toekomstgerichtheid van jouw sector én merk.

  Download hier ons e-book en maak je merk klaar voor de toekomst.  

Wat maakt een sector of merk Future Forward?

We gingen langs bij 8 leading edge consumers en peilden bij hen welke factoren bepalen of een sector (of merk) klaar is voor de toekomst.

Op basis van deze gesprekken definieerden we 14 drivers:

  1. Privacy: je gaat respectvol om met data.
  2. Lokaal: je biedt producten en diensten aan van bij ons.
  3. Betrouwbaarheid: je straalt eerlijkheid en veiligheid uit.
  4. Duurzaamheid: je hebt een minimale impact op het milieu.
  5. Meerwaarde: je hebt het beste aanbod voor de beste prijs.
  6. Beschikbaarheid: je bent op elk moment en overal toegankelijk.
  7. Innovatie: je gaat voluit voor vernieuwing.
  8. Autonomie: je helpt bij het nemen van beslissingen.
  9. Omnichannel: je bent zowel online als offline bereikbaar via verschillende kanalen.
  10. Flexibiliteit: je levert producten en diensten op maat van de klant.
  11. Maatschappij: je bent maatschappelijk relevant.
  12. Comfort: je maakt het leven van je klant makkelijker.
  13. Transparantie: je communiceert open en duidelijk.
  14. Connectie: je verbindt mensen. 

Met de drivers gekend zetten we een grootschalige online enquête op waarbij we 2.700 consumenten (innovators en followers) toekomstgerichte vragen voorschotelden.

Uit deze resultaten bleek dat niet elke driver even belangrijk is voor elke sector. Voor auto & mobiliteit schuiven de consumenten bijvoorbeeld ‘comfort’ naar voren als voorwaarde om Future Forward te zijn. In de retail (food) sector is dat eerder ‘betrouwbaarheid’.

We vroegen de consumenten niet alleen welke sectoren klaar zijn voor de toekomst. Ze gaven ook een score aan 240 merken. Precies zoals bij de markten, verschillen ook hier de belangrijkste drivers per merk. Je hoeft als merk dus niet uit te blinken in dezelfde drivers als jouw concurrent. 5 merken sprongen er tussenuit met een topscore. Tesla, Samsung, Coca Cola, Booking.com en Colruyt zijn, volgens de bevraagde consumenten, de meest toekomstgerichte merken.

Future Forward: de juiste mediakanalen inzetten

Wil je relevant blijven als merk? Dan zet je best de juiste mediakanalen in om jouw troeven in de verf te zetten.

Net zoals merken en sectoren werden ook de verschillende media onder de loep genomen door consumenten. Bij traditionele media scoren vooral maatschappelijke relevantie en lokale bekendheid hoog, terwijl directe beschikbaarheid en vernieuwing van groter belang zijn bij nieuwe media.

Heb je een sterk lokaal verankerd verkoopnetwerk? Ga dan voor traditionele mediakanalen zoals kranten. Breng je een nieuwe app uit om je klanten nog beter van dienst te zijn? Kies dan voor een campagne op (mobiele) websites en social media.

Je troeven in de verf zetten is makkelijk. Consumenten overtuigen dat je werkt aan jouw minpunten is een uitdaging. Vindt een groep consumenten dat jouw merk het beter kan doen op vlak van menselijke connectie? Ga dan na via welke media je dit type consumenten kan bereiken en spreek hen aan met een aangepaste boodschap. (Tip: deze consumenten vind je voornamelijk onder de krantenlezers.)

 

Het Future Forward onderzoek is een initiatief van Mediahuis Connect i.s.m. GfK. 2.700 consumenten, 15 sectoren en 240 merken werden onderzocht. Goed voor 9000 observaties.

 

 Meer weten?

 Download hier ons e-book en maak je merk klaar voor de toekomst. 

 

Categorie: Consumer Insights, Future Forward

Ellen De Beul

Auteur Ellen De Beul

Ellen heeft een passie voor digitale marketing en storytelling. Ze is al 5 jaar actief binnen het marketing team van Mediahuis Connect. Ellen houdt van nieuwe dingen ontdekken en foute bureaudecoratie. Digital native die graag ook even offline gaat om te genieten van een stukje taart, yoga en surfen (niet noodzakelijk in die volgorde).