Connect.png

Karel Verhoeven & kranten in een digitaal tijdperk

27 september 2018

Deze keer geen verre verplaatsing. Voor de podcast met de hoofdredacteur van De Standaard, Karel Verhoeven, namen we simpelweg de lift naar de 1ste verdieping. We installeerden ons in het audiolokaal van De Standaard en hadden het onder andere over de toekomst van de krant(en), fake news en pay walls.

 

Ilse: Dag Karel, dag Hans (De Loore). Blij jullie bij ons te hebben vandaag, welkom bij Afrit 10.
Karel, jij bent ondertussen al een 8-tal jaar hoofdredacteur bij de Standaard. Nu, sinds de reeks ‘Nieuwsjagers’ op de televisie verscheen weet half Vlaanderen waar de hoofdredacteur van Het Nieuwsblad dagdagelijks mee bezig is. Is er veel verschil met jouw job als hoofdredacteur bij De Standaard?

Karel: Neen, eigenlijk niet. Een hoofdredacteur steekt ’s morgens de krant in gang. Hij denkt na over de krant. Wat moeten we brengen? Wat moeten we morgen brengen? Wat moeten we straks op de website brengen? Een hoofdredacteur is tevens heel vaak bezig met zijn personeel. Mensen begeleiden, coachen, ideeën opdoen, etc. Maar wat vooral minder in ‘Nieuwsjagers’ aan bod kwam is de strategie. Een goede hoofdredacteur hoort niet alleen met vandaag of morgen bezig te zijn maar ook met volgend jaar en het jaar nadien, wat niet altijd makkelijk te combineren valt.

Artikel-2

Ilse: Mis je het schrijven eigenlijk?

Karel: Wat ik daar vooral aan mis is het feit dat je dan met 1 ding bezig bent. Schrijven. Wat ik na 8 jaar nog steeds niet gewoon ben is dat je 54 dingen tegelijkertijd paraat moet houden. Dossiers opvolgen, afspraken regelen, problemen oplossen, etc. Ik heb moeten leren om daar heel intuïtief mee om te gaan. Om al die verschillende lopende trajecten gaande te houden zonder daar enorm veel in te investeren. Een gevolg daarvan is dat ik me nog moeilijk voor een lange tijd op 1 zaak kan concentreren. Ik slaag er bijvoorbeeld nog moeilijk in om fictie te lezen, iets wat ik vroeger heel graag deed. Nu heb ik daar vakanties voor nodig. Als je schrijft moet je je volledig overgeven aan dat stuk. Je moet je daar in inwerken. Die intense worsteling met 1 onderwerp is lastig maar tegelijkertijd ook een groot plezier. Om dat plezier naar je hand te zetten en afgedrukt te zien worden, dat mis ik enorm.

Ilse: De Standaard is een heel dankbaar merk om voor te werken. Laatst werden de verkoopcijfers gepresenteerd. Die zijn voor De Standaard historisch hoog. We spreken ondertussen van een betaalde verspreiding van meer dan 105.000 exemplaren. Dat is toch atypisch in Europa. Hoe verklaar je dat succes?

Karel: Het is inderdaad heel erg bijzonder dat de krant ondertussen 17-jaar onafgebroken groeit. Je voelt wel dat de krant een ander leespubliek is gaan aanspreken in de loop der jaren. En ook een andere plek in het intellectuele landschap in Vlaanderen heeft ingenomen. We zijn doorheen de jaren heel veelzijdig geworden in ons publiek. Toch merk je dat al deze lezers eenzelfde gevoel en verwachting delen tegenover de krant.

Hans: Als we de laatste 20 jaar bekijken zien we dat er enorm veel veranderd is. De lezers consumeren nieuws op een heel andere manier dan 20 jaar geleden. Denk je dat er nu eindelijk stabiliteit is gekomen? Voorspel jij nog veranderingen?

 

Benieuwd wat Karel te vertellen heeft op bovenstaande vraag?
Beluister het hele interview in onze podcast, Afrit 10.

 

 

ONTDEK AFRIT 10

Categorie: Consumer Insights, Consumer Insights, Digitaal adverteren, Efficiënt adverteren

Sander Verniers

Auteur Sander Verniers

Geboren in 1987 tussen het Atomium en de Basiliek van Koekelberg draaide Sander al snel mee op het ritme van de hoofdstad. Na zijn studies Marketing en Digitale Marketing stapte hij op het vliegtuig op zoek naar het einde van de wereld, alvorens zich opnieuw in het Brusselse te vestigen. Eenmaal terug op temperatuur ging hij aan de slag bij zowel merken als reclamebureau’s waarna hij definitief neerstrijkt bij Mediahuis.