Lang leve de oudere jongere

07 maart 2017

Zijn we nog steeds ziende blind? De slimste marketingtools blijven hamers die naast de nagel kloppen, als we de nagel niet weten te vinden. Klinkt filosofisch? Toch is het een heel praktische kwestie die ervoor zorgt dat karrenvrachten welgemikte euro’s niet opleveren wat we ervan verwachten. Omdat we ons in grote mate blijven richten op het verkeerde doelpubliek. Marketing is per definitie jong, hip, trendy, sexy, vrouwelijk, nieuwer-dan-nieuw. Maar om big business te doen, moet je het geld volgen. Follow the money.

Wat is er mis met de millennials?

Niets, uiteraard niet. Zij hebben de toekomst. Dus schurken de grootste merken zich maar al te graag tegen hen en hun leefwereld aan. Dat is hun goed recht, maar daarbij verliezen ze vaak uit het oog dat millennials geen volgende generatie babyboomers zijn. De jonge garde legt nieuwe klemtonen die niet zomaar in cash om te zetten zijn.

Babyboomers wilden succesvol zijn en hun ambities omzetten in tastbare - en vooral: toonbare - trofeeën: geen auto, maar een klasbak, geen huisje, maar een villa (als het even kan met zwembad), geen tentje, maar een domein in een exotisch oord, … Perfecte consumenten. Daar heb je als marketeer wat aan.

Millennials willen ook succesvol zijn, aan ambitie mankeert het hen niet. Maar velen onder hen hoeven dat niet per se vertaald te zien in huisje-tuintje-boompje. Waarom zou je je settelen als je jong bent? Waarom moet je iets hebben? Streamingvideo en -muziek, autodelen, coach surfing, … het zijn prachtige nieuwe waarden, maar wat heb je eraan als marketeer? Wat kun je hen verpatsen? Millennials zijn (nog) geen consumenten. Tijd voor een grondige reality check, volgens generational marketeer Peter Hubbell. Wie het spoor van het geld volgt, komt (nog) niet bij hen terecht.

Wat is er mis met de babyboomers?

Ook niets, uiteraard niets. Ze hebben statistisch gezien misschien iets minder toekomst dan de millennials, maar het is ook nog geen uitgestorven soort. En ze zijn met veel. En ze leven langer. En langer. En langer. En doen dat zonder oud te worden zoals onze voorouders oud werden.

Het woord is eruit: oud. Per definitie een te vermijden domein voor funky marketeers. Terwijl leeftijd steeds minder een rol speelt in hoe consumenten zich voelen en gedragen. De meeste mensen vinden zichzelf jong tot vijf jaar voor hun dood. Bovendien hebben ze tijd en meestal ook geld. Zonde om die (g)oudader niet aan te boren als marketeer. Hubbell vertaalde het in volgende catchy titel van zijn boek: The Old Rush - Marketing for Gold in the Age of Ageing.

Marketeers die het spoor van het geld volgen, herontdekken de beste consument die ooit op aarde heeft rondgelopen: de babyboomer, de grondlegger van de consumptiemaatschappij. Hoog tijd om de longevity economy naar waarde te schatten, want de oudere jongeren hebben nog veel in hun mars.

 

New Call-to-action

Categorie: Consumer Insights, Targeting, Efficiënt adverteren

Thomas Buytaert

Auteur Thomas Buytaert

Thomas Buytaert heeft zowat alle hoeken van het redacteurschap verkend bij publicaties als PC Magazine, Clickx, ZDNet.be en vele anderen. Bij Content Connections is hij verantwoordelijk voor het beheer van redactionele projecten, zoals Mediazine, Flanders Today, ING Expat Time en de commerciële bijlages van Mediahuis.