Leer de beste consumentenmatch voor jouw merk kennen.

19 juni 2018

In een steeds sneller veranderende wereld waarin de informatiestroom als een tsunami op ons afkomt, weet de consument van vandaag zich hier probleemloos een weg in te banen. Hij weet perfect wat hij wil en hoe hij daarover informatie opzoekt. Op basis van hoe hij dit doet en hoe hij omgaat met de informatie die hij via verschillende kanalen ontvangt, kunnen er vandaag vijf nieuwe consumentengroepen onderscheiden worden.

Doelgroepen worden nog te vaak bepaald aan de hand van demografische indicatoren als leeftijd, inkomen of opleidingsniveau. Koopgedrag wordt immers beïnvloed door heel wat andere kenmerken die je als marketeer maar beter kent wanneer je wil inzetten op succesvolle communicatie. Zo blijken informatiebehoeften en media attitudes ook een rol te spelen in het koopproces van de hyper-geïnformeerde consument van vandaag. Op basis van dit laatste kunnen we vijf consumentengroepen onderscheiden. We sommen ze voor jou alvast op:


Selfie generation
De ‘Selfie Generation’ is gefocust op imago en hecht veel belang aan merken. Consumenten die hieronder vallen kunnen beschouwd worden als echte digital natives en zijn voortdurend op zoek naar de laatste trends. Ze gaan proactief op zoek naar informatie en hebben geen negatieve kijk op de reclame die hen tegemoetkomt. Integendeel, zolang dit relevante content voor hen is, vinden ze dit zelfs een meerwaarde. De meerderheid van deze generatie is tussen de 18 en 34 jaar oud. Hiermee kan de ‘Selfie Generation’ beschouwd worden als de jongste consumentengroep van de vijf.

Modest explorer
De ‘Modest Explorer’ beschouwt zich zelfs als expert wanneer het op actualiteit aankomt. Deze groep maakt gebruik van traditionele mediakanalen zoals kranten, radio en televisie en laat zich dus voornamelijk hierdoor informeren. Ze zijn minder gekend met sociale media en online shopping, maar zijn wel graag up-to-date met alles wat er in de wereld gebeurt.   Ze hechten veel belang aan objectiviteit en duurzaamheid. De ‘Modest Explorer’ is tussen de 55 en 64 jaar oud, en kan hiermee beschouwd worden als de oudste groep van de vijf.”

Shopping perennial
Laat het vooral geen verrassing zijn wanneer je de naam hoort: de ‘Shopping Perennial’ houdt van shoppen en doet dat het liefst online. De ‘Shopping Perennial’ wil snel geïnformeerd zijn over van alles en nog wat om op die manier helemaal up-to-date te zijn, gebruikt hiervoor traditionele media, maar de digitale varianten hiervan zijn minstens even belangrijk. ‘Fun’ vormt een belangrijk aspect in het leven van de ‘Shopping Perennial’. Deze consumentengroep is de enige waarbij leeftijd van ondergeschikt belang is.

 

IZI_Blog

 

Confirmation seeker
Bij deze groep staat objectiviteit en ook efficiëntie centraal. Confirmation seekers maken gebruik van informatie om steeds betere en snellere beslissingen te kunnen nemen en gaan op zoek naar de beste prijs/kwaliteitsverhouding. Hiervoor raadplegen zij verschillende mediakanalen, waarbij enerzijds traditionele media omwille van hun objectiviteit gewaardeerd worden en anderzijds het internet ingeschakeld wordt om alles wat ze willen weten doelgericht te kunnen opzoeken. De ‘Confirmation Seeker’ bevindt zich tussen de 45 en 65 jaar en is hiermee iets jonger dan de ‘Modest Explorer’.

KISS generation
De ‘KISS Generation’ houdt vooral van efficiëntie. Waarom? Zij vertegenwoordigen de drukbezette, werkende ouders die weinig vrije tijd hebben. Zij gaan dus op zoek naar informatie om betere en snellere beslissingen te kunnen maken en gebruiken hiervoor verschillende kanalen, zowel offline als online. Ze shoppen graag online, doen dit prijsbewust en dragen promoties dan ook hoog in het vaandel. Op de ‘Selfie Generation’ na is de ‘KISS Generation’ het jongste segment in deze reeks van consumentengroepen, met een leeftijd tussen de 35 en 54 jaar oud.

Benieuwd naar de beste consumentenmatch voor jouw merk?
Mediahuis Connect werkte samen met onderzoeksbureau GfK aan een nationaal consumentenonderzoek om op zoek te gaan naar de ideale match tussen merken en consumenten. In totaal namen ruim 4.000 respondenten aan het onderzoek deel en werden de consumentensegmenten van 182 merken in kaart gebracht. Download hier onze e-brochure en kom alvast te weten met wie jouw merk op date wilt.  

Een glimp van het onderzoek kan je krijgen via de e-brochure en de nieuwste aflevering van Afrit 10, de podcast van Mediahuis Connect, over de resultaten van Consumer Dating.

CTA-Consumer-Dating-NL

Categorie: Consumer Insights, Consumer Insights

Aurélie Meulemans

Auteur Aurélie Meulemans

Aurélie in een notendop? Dat begint bij advertising. Want na haar studies landde ze onmiddellijk in een reclame-omgeving. Eerst als Accountmanager en nadien als Marketeer. Aurélie houdt van creativiteit en van alles wat mooi is. In architectuur en design, in muziek en in 't'Stad'. En ook in van die kleine dingen. Zoals luidkeels zingen op een plaat van Bruno Mars of een heerlijk stukje (pure!) chocolade.