Lidl over 'Future Forward': "Het geeft ons concrete handvatten om quick wins te realiseren."

29 september 2017

De markt verandert voortdurend van koers. Voortgestuwd door de globalisering en trends in technologie en ecologie. En met de consument aan het roer van het schip. Alleen de merken die snel en slim inspelen op de koerswijzigingen, blijven in de race. Die merken noemen we Future Forward: merken van de toekomst.

Wat maakt een sector of merk Future Forward? Dat vroegen we aan 2.700 consumenten, in een grootschalig consumentenonderzoek door GfK Belgium in opdracht van Mediahuis Connect. De consumenten beoordeelden 240 merken in 15 bedrijfssectoren – in totaal goed voor 9.000 observaties. Jonas Braun, Manager Media Strategy & Special Projects bij Lidl, deelt met ons zijn visie op het onderzoek.

Wat onthoud je van het onderzoek?
“Ik neem van de Future Forward-studie mee dat de emotionele drijfveren primeren bij onze consumenten. Vandaag neigen bedrijven vaak naar het snelle, digitale en technologische. We willen bijblijven met alles was hot en trending is. Uit het onderzoek komt sterk naar voren dat consumenten in de eerste plaats belang hechten aan menselijkheid, toegankelijkheid en geloofwaardigheid.”

Hoe pas je die inzichten toe op Lidl?
“We moeten aandacht blijven schenken aan menselijke contacten. Bijvoorbeeld door een goede opleiding van onze kassières en medewerkers van de klantendienst. Klanten moeten zich goed voelen in onze winkels, ze moeten zich begrepen en geholpen voelen – op élk moment.”

Ben je tevreden over de resultaten van het onderzoek voor Lidl?
"We scoren goed op de driver ‘comfort’ en daar ben ik uiteraard heel tevreden mee. Dat is precies waarvoor we staan: bij ons doe je in een vingerknip je boodschappen tegen een scherpe prijs. We bieden bewust een kleiner aanbod aan merken, zo heb je geen keuzestress en ben je sneller weer aan de kassa. Want laat ons eerlijk zijn: er zijn leukere dingen dan boodschappen doen. Wij maken het wekelijkse noodzakelijke kwaad draaglijk en verpakken het met wat humor. Daarnaast hebben we een heel nuchtere policy. Ben je niet tevreden, dan krijg je je geld terug. En je profiteert van lange garanties op non-food. Degelijk, kwalitatief goed en nuchter – we zijn niet voor niets een Duits bedrijf.”

Op welke punten kan het nog beter?
“We moeten transparanter communiceren over onze duurzaamheid. Daar scoren we laag op volgens de consumenten, toch zijn we heel actief in dat domein. Alleen zagen we dat nooit als concurrentievoordeel. Zo is onze pesticidenorm voor groenten en fruit véél strenger dan het Europese criterium, maar dat weten onze consumenten niet. Recent lanceerden we een plan met twintig ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen. Als we die bereiken, zitten we bij de beste jongens van de klas. Iets om meer te benadrukken in onze communicatie.”

Wat neem je mee van het medialuik in het onderzoek?
“Voor onze winkels is de lokale verankering uiteraard cruciaal om een band op te bouwen met onze klanten. Daarom zetten we de lokale media sinds dag één in. Zij hebben Lidl mee doen groeien. Het belang van die maatschappelijke meerwaarde van mediatitels komt naar voren in de studie.”“In grote lijnen bevestigt het onderzoek natuurlijk wat we al weten. Toch biedt het inzicht in de emotionele drivers en geeft het heel concrete handvatten om quick wins te realiseren. Daarmee gaan we zeker aan de slag.”

New Call-to-action

Categorie: Consumer Insights, Efficiënt adverteren

Aurélie Meulemans

Auteur Aurélie Meulemans

Aurélie in een notendop? Dat begint bij advertising. Want na haar studies landde ze onmiddellijk in een reclame-omgeving. Eerst als Accountmanager en nadien als Marketeer. Aurélie houdt van creativiteit en van alles wat mooi is. In architectuur en design, in muziek en in 't'Stad'. En ook in van die kleine dingen. Zoals luidkeels zingen op een plaat van Bruno Mars of een heerlijk stukje (pure!) chocolade.