Onze 10 favoriete Cannes Lions

07 juli 2017

Cannes 2017 zit erop. De hoogmis van de reclame en goede feestjes bracht weer heel wat creatieve ideeën dichter bij het grote publiek. Ongetwijfeld heb je al enkele campagnes de revue zien passeren. Voor ons de uitgelezen kans om onze 10 favorieten met jullie te delen nu de katers, en herinneringen, helemaal weg zijn.

 

 

De krachtigste

Fearless Girl – Grand Prix – McCann New York

De hoofdrol in Cannes was dit jaar weggelegd voor Fearless Girl. Een standbeeld van een dapper klein meisje dat pal tegenover de reusachtige stier in Manhattan werd geplaatst, hét symbool bij uitstek van de harde zakenwereld. Oorspronkelijk had de campagne als doel bedrijven aan te moedigen meer vrouwen in leidinggevende functies te benoemen. Ondertussen is Fearless Girl een wereldwijd symbool van emancipatie geworden.




De grappigste

Verena ‘Capture’ – Gold Lion in Film – McCann Thailand

Een wonderpil die al het vet uit je lichaam absorbeert waardoor je alles kan eten zonder te verdikken. Of het effectief werkt? Dat kunnen  we niet verzekeren. De reclame doet in ieder geval zijn werk. 

 

De meest verrassende

The world’s biggest asshole – Gold Lion Health – The Martin Agency, Richmond

From zero to hero. Coleman Sweeney, de hoofdacteur in onderstaande video deed het. Zelf niet erg geliefd in je omgeving en wil je hier alsnog verandering in brengen? De onderstaande clip heeft het antwoord.






De mooiste

‘Territory’ – Grand Prix Film Craft – Iconoclast


Het hoeft niet steeds reclame te zijn, ook al zijn we in Cannes. De GP Film Craft beloont elk jaar de beste videoclip. Op de beats van het Franse electro-duo Jonathan en Guillaume Alric reizen we naar de middeleeuwse steegjes en uitgestrekte stranden van Algiers. We volgen het verhaal van een jongeman die na een lange tijd weg van huis (waarschijnlijk in Frankrijk) terugreist naar Algerije. Op zoek naar zijn familie, vrienden en roots. Vooral een sterk staaltje acteerwerk.




De meest creatieve

The unusual Football Field – Grand Prix Design – CJ WORX

Wie zegt dat voetbal op een rechthoekig voetbalveld moet gespeeld worden? In Thailand pakken ze het sinds kort immers anders aan. Door optimaal gebruik te maken van de beschikbare ruimte spelen de jonge Thai tegenwoordig voetbal op een drie-, vier-, viif-, of geen-hoekig  plein. Because why not?

 

De geniepigste

Burger King. Google, home of the Whopper – Direct Grand Prix – Caviar L.A.


Je moet al slim zijn om anno 2017 nog bij de consument thuis te raken met je boodschap. En dat besefte Burger King ook. Daarom schakelden ze de hulp in van Google, zonder het te vragen. Oeps.
Door Google aan te spreken in hun advertentie schakelden ze de hulp in van alle actieve Google-apparaten bij je thuis. En zij doen de rest van het werk. Thanks Google.






De meest viriele

Seem ‘The Family Way’ – Mobile Grand prix – Dentsu Y&R Tokyo

Japan kampt al jaren met lage geboortecijfers. Dit is deels te wijten aan vruchtbaarheidsproblemen. In dat geval gaan mannen er vaak van uit dat het probleem bij de vrouw ligt. Want dat doen we nu eenmaal graag. De realiteit daarentegen is anders. Met ‘Seem’ krijgen de mannen een DIY-pakket om de kwaliteit van hun zaad thuis zelf te testen. Met alle gevolgen van dien. Een beetje vreemd maar als het werkt…




De dapperste

Nike Unlimited – Gold Lion Film - Wieden + Kennedy, Portland

Het is niet makkelijk om de top te bereiken. Maar voor de ene toch wat minder moeilijk dan voor de andere. Voor de atleten in de onderstaande video kon de weg niet moeilijk genoeg zijn.

 

De meest beklijvende

Burns & Smiles – - Gold Lion Film - TBWA Paris

Reclame die je even terug met je voeten op de grond zet. Geen borstgeklop voor een hip sportmerk of een of ander fantastisch drankje deze keer. Wel een verhaal dat je bij de keel grijpt. Het is eens wat anders.


 

De beste

Sandy Hook Promise ‘Evan’ – Gold Lion Entertainment – BBDO New York

Een mooi verhaal met een donker kantje. Deze video moet je vooral zelf bekijken. En goed kijken.

 

De slimste

Cadburry Bubbly pre-joy – Gold Lion Film – Ogilvy South-Africa

De 10 zijn we al voorbij maar ik kon het niet laten deze nog te delen.
This is how you pre-roll.


 

Ook dit jaar bracht Cannes weer heel wat pareltjes aan de oppervlakte van de oceaan die het wereldwijde reclamelandschap geworden is. Nu de leeuwen en hun nieuwe eigenaars elkaar wat beter leren kennen kijken wij alvast uit naar de nieuwe lichting van 2018. Merci Cannes.

 

 

 

Photo source: Cannes Lions | International Festival of Creativity

Categorie: Digitaal adverteren, Consumer Insights, Efficiënt adverteren

Sander Verniers

Auteur Sander Verniers

Geboren in 1987 tussen het Atomium en de Basiliek van Koekelberg draaide Sander al snel mee op het ritme van de hoofdstad. Na zijn studies Marketing en Digitale Marketing stapte hij op het vliegtuig op zoek naar het einde van de wereld, alvorens zich opnieuw in het Brusselse te vestigen. Eenmaal terug op temperatuur ging hij aan de slag bij zowel merken als reclamebureau’s waarna hij definitief neerstrijkt bij Mediahuis.