HeaderSigridVDH.png

Sigrid Van Den Houte & merken

11 oktober 2018

Ze pendelt tussen Londen, Amsterdam, Keulen en Miami. Wij konden haar strikken voor een podcast op Belgische bodem. We gingen op de koffie bij Sigrid Van Den Houte van Liberty Global en hadden het over haar internationale carrière en haar visie rond merken anno 2018.

 

Ilse: Dag Sigrid, fijn om je nog eens te zien want je bent reeds een hele tijd weg uit het Belgische medialandschap. Ondertussen werk je een tweetal jaar bij Liberty Global, eerst als Vice President Brand Media Communications & Entertainment en sinds juli als Chief Marketing Officer. Vertel eens in mensentaal wat jij precies doet.

ezgif.com-video-to-gif

Sigrid: Wel, dat is een hele boterham. Met ons (CMO-)team ontwikkelen we Customer Value Propositions. Dit houdt in dat we gedragingen van consumenten analyseren en consumentennoden vertalen in proposities op het vlak van internet en entertainment. Vanuit ons centrale team in Amsterdam proberen we deze rol op te nemen voor onze verschillende markten in verschillende landen. We zien dit als een collaboratief model waarin we synergiën proberen te vinden met al onze partners. (volledige uitleg te beluisteren in podcast)

Ilse: Je werkt op dit moment vanuit Nederland. Onze collega Peter Vandermeersch werkt ook al jaren vanuit Amsterdam, meer bepaald als hoofdredacteur van NRC, onze zusterkrant. Vorig jaar verscheen er zelfs een boek rond, met als titel; ‘Ik zou zo graag van jullie houden’. Hierin beschrijft hij zijn haat-liefde-relatie met Nederland en de Nederlanders. Hoe ervaar jij het werken in Nederland?

Sigrid: Ik vind het heel fijn. Anders zou ik het niet zo lang (2,5 jaar) volhouden. Nu, ik werk niet louter in Nederland. Ik ben meestal zo’n 2 tot 3 dagen per week in Nederland, de andere dagen breng ik door in Zwitserland, België of Londen. Af en toe zelfs in Zuid-Amerika. Dus mijn basis zit wel in Nederland, maar ik zit eigenlijk een beetje overal, als een vliegende schotel. Onze teams zijn ook heel internationaal opgebouwd. En ik hou van die verschillen. Onze mensen komen echt van overal en dat is zo verrijkend. Soms vraag ik me zelfs af of ik nog ooit in België ga kunnen werken. Bang dat ik het zo klein ga vinden. Ik zou het internationale aspect missen, dat is zeker.

ImageArtikel

De hond van Sigrid had het niet begrepen op onze microfoon

Bart: Onze luisteraars kennen je vooral van jouw Telenet periode. De periode dat Duco Sickinghe aan het roer stond. Wat zijn jouw beste herinneringen aan deze tijd?

Sigrid: Dat is één van mijn mooiste periodes geweest. Vooral omdat ik het gevoel heb dat we daar echt een merk hebben neergezet. Hier heb ik dan ook de knepen van het marketingvak geleerd. Bij Telenet heb ik geleerd dat het vooral om de klant draait in tegenstelling tot de IT-industrie waar het vooral om het product draaide. Deze filosofie van custom centricity was de beste leerschool die ik nog elke dag gebruik.

Ilse: Ook bij Carrefour was je Director Communicatie. Carrefour beleeft momenteel bewogen tijden, de sector retail in het algemeen. Als je er nu op terugkijkt, welke tips kan je Carrefour geven?

 

Benieuwd naar het antwoord?
Beluister het hele interview in onze podcast, Afrit 10

 

 

ONTDEK AFRIT 10

Categorie: Consumer Insights, Consumer Insights, Digitaal adverteren, Efficiënt adverteren

Sander Verniers

Auteur Sander Verniers

Geboren in 1987 tussen het Atomium en de Basiliek van Koekelberg draaide Sander al snel mee op het ritme van de hoofdstad. Na zijn studies Marketing en Digitale Marketing stapte hij op het vliegtuig op zoek naar het einde van de wereld, alvorens zich opnieuw in het Brusselse te vestigen. Eenmaal terug op temperatuur ging hij aan de slag bij zowel merken als reclamebureau’s waarna hij definitief neerstrijkt bij Mediahuis.