Header.jpg

Stéphanie Radochitzki & digital advertising

13 september 2018

Het strand van Knokke-Heist bewees deze zomer de perfecte setting te zijn voor een ontspannend gesprek tussen Stéphanie Radochitzki, Digital & Performance Strategy Director bij IPG Mediabrands en Charlotte Van Coevorden, Digital Strategy Manager bij Mediahuis. Met een glas in de hand hadden ze het over het veranderende medialandschap in de complexe digitale wereld van vandaag. Wij schreven enkele vragen neer in onderstaand artikel.

 

Charlotte: Hallo Stéphanie.

Stéphanie: Dag Charlotte.

Charlotte: Bedankt dat je je hebt willen verplaatsen naar Knokke bij 45 graden.

Stéphanie: Oh, amper 35, no sweat.

Charlotte: Je werkt nu al een aantal jaren in de mediasector. Ik vroeg me af welk project of welke projecten je het meest met trots vervullen.

Stéphanie: Laat me nadenken… Ik denk niet dat het om een project in het bijzonder gaat, maar eerder om iets dat omvattender is. Sinds ik in digital werkzaam ben – ik ben begonnen in de jaren 2000, dus kan je stellen dat dat al een tijdje geleden is –, is een van de zaken die mij echt met trots vervuld hebben het feit dat ik kennis heb kunnen delen met collega’s, juniors heb kunnen opleiden, opleidingen heb gedeeld met mensen die soms meer anciënniteit hadden en in een andere sector werkten dan in digital, en dat ik heb mogen zien hoe ik heb kunnen bijdragen tot het doorgroeien van de juniors, en ervoor heb kunnen zorgen dat wie niet in digital zat er meer inzicht in verwierf en er minder bang voor was. Soms heb ik hen zelfs kunnen helpen om de stap te zetten, ben ik in de verandering meegestapt en heb ik hen helpen evolueren, veranderen. Het is waar dat het mij vandaag, wanneer ik mijn ex-collega’s ontmoet – want de mediawereld in België is piepklein en we lopen elkaar voortdurend tegen het lijf – en wanneer ik zie dat ze senior zijn, departementshoofd, soms zelfs nog hoger, partner, echt deugd doet te weten dat ik heb kunnen bijdrage tot een dergelijke evolutie. Dat maakt me apetrots, jawel.

 

Middenfoto

 

Charlotte: Wel, dat is super. Ikzelf herinner me nog goed dat ik bij jou opleidingen gevolgd heb, zodus: bedankt!

Heb je al overwogen om iets totaal anders te gaan doen?

Stéphanie: Aanvankelijk was het helemaal niet voorzien dat ik digital zou doen, noch marketing. Aanvankelijk was ik voor het dansen voorbestemd. Ik heb dan ook jarenlang gedanst: klassiek, modern, jazz. Ik ben danslerares geweest. En dan… wel, dan is het moment gekomen dat ik beseft heb dat ik, helaas, misschien niet de juiste fysiek had om castings door te spartelen. Eens ik zeventien of achttien jaar oud werd, heb ik tegen mezelf gezegd: ‘Ok, goed, ik moet aan iets anders beginnen denken’ en ik ben meer in de richting van business en marketing gaan studeren. Oorspronkelijk waren het echter eerder de dans, de choreografie en het spektakelbeheer die mij boeiden.

Charlotte: En toch ben je uiteindelijk bij digital uitgekomen…

Stéphanie: Dat was niet gepland, dat is vanzelf gebeurd. Toen ik in een mediabureau terechtkwam, ben ik me met research gaan bezighouden. Digital stond nog in zijn kinderschoenen, kwam amper piepen en in het begin, aangezien het een heel klein opkomend medium was, was het eerder aan het researchdepartement om er zich mee bezig te houden. Van het één kwam dus het ander, digital is gegroeid en ik ben meegegroeid. En voilà, ik ben in die evolutie meegegaan.

Charlotte: Uiteindelijk dwingen de internationale spelers ons, lokale actoren, ook tot verandering. Wat zijn volgens jou de sterktes van lokale spelers?

Stéphanie: Ik denk dat een van de voornaamste troeven van een lokale speler is dat hij zijn markt goed kent: voor een reclameregie, bijvoorbeeld, dat ze haar klanten goed kent. Ik denk ook dat klantenkennis en het luisteren naar de klant essentieel zijn als je een begeleiding wilt aanbieden die echt ad hoc en adequaat is en daadwerkelijk op specifieke problemen inspeelt. Daar waar een internationale speler oplossingen zal aandragen die meer gestandaardiseerd zijn, die soms meer dekking hebben of misschien meer geavanceerde technische oplossingen omvatten, maar die standaard zijn en niet noodzakelijk op specifieke en heel lokale vragen inspelen. Dus begeleiding, flexibiliteit, creativiteit: ik denk dat dat punten zijn waar lokale spelers makkelijker op kunnen inspelen dan internationale actoren, die globale oplossingen moeten uitrollen en niet de vrijheid hebben om zich aan te passen aan verplichtingen en beperkingen met een lokale inslag.

 

Benieuwd welke andere vragen aan bod kwamen?

Beluister het hele interview in onze podcast, Afrit 10.

 

ONTDEK AFRIT 10

Categorie: Consumer Insights, Consumer Insights, Digitaal adverteren, Efficiënt adverteren

Sander Verniers

Auteur Sander Verniers

Geboren in 1987 tussen het Atomium en de Basiliek van Koekelberg draaide Sander al snel mee op het ritme van de hoofdstad. Na zijn studies Marketing en Digitale Marketing stapte hij op het vliegtuig op zoek naar het einde van de wereld, alvorens zich opnieuw in het Brusselse te vestigen. Eenmaal terug op temperatuur ging hij aan de slag bij zowel merken als reclamebureau’s waarna hij definitief neerstrijkt bij Mediahuis.