HeaderValerie.png

Valérie Bracke en haar overstap van creative agency naar adverteerder

25 oktober 2018

Na 20 jaar werken in een reclamebureau aan de slag gaan bij een adverteerder, dat zorgt ongetwijfeld voor interessante inzichten en leuke anekdotes. Valérie Bracke is Head of Brand, Media & Communication bij KBC en doet haar relaas over ‘the dark side of the moon’ in Afrit 10.

 

 

Ilse: Dag Valérie, jij werkt ondertussen al meer dan 2 jaar bij KBC. Ik ken je vooral van je parcours bij enkele van de grote creatieve bureau’s. De laatste jaren was je bijvoorbeeld Client Service Director bij BBDO. En dan plots, liep je over naar de adverteerderskant. Ik herinner me een hilarische Facebookpost waarbij je voor een gesloten poort stond bij KBC in Leuven omdat je niet wist dat het een banking holiday was. Hoe heb jij, naast dit voorval, jouw overstap ervaren?

Valérie: Dat was een regelrechte cultuurshock. Echt vreselijk in het begin. Maar ik heb het me nog geen seconde beklaagd. Het was voor mij tijd, na al die jaren in de reclame, om eens van binnenuit de dingen aan te pakken. In de reclame krijg je de briefings en heb je vaak het gevoel dat je het toch anders zou aanpakken. Nu kan ik het beginproces eindelijk zelf in handen nemen. Wat leuk is want de campagnes worden eigenlijk reeds bepaald in de briefings. KBC is daarenboven het enige Belgische bedrijf, naast Colruyt, die al zijn communicatie zelfstandig produceert zonder tussenkomst van een reclamebureau. Eigenlijk een mini-communicatiebureau waar ik aan het roer sta. Een kans die ik niet kon laten liggen.

Ilse: Zou jij morgen voor een andere bank kunnen werken?

Valérie: Neen, dat zou ik niet kunnen. Ik heb dat nooit kunnen doen. Wij zijn merklovers. Zo zou ik bijvoorbeeld nooit voor BMW kunnen werken na een carrière bij Mercedes. Maar dat is nu eenmaal hoe ik in elkaar zit. Anderen doen dat wel vanuit hun ervaring en groeien dan verder in een bepaalde sector. Maar ik ga dus morgen niet bij ING aan de slag.

Hans: Valérie we mogen je proficiat wensen, jullie hebben gisteren op de Effies een Silver en een Gold Award gewonnen. Zou jij kunnen delen hoe jij een creatief project beoordeelt? Welke touchpoints moeten aanwezig zijn in een goed creatief project?

 

ImageArtikelVB


Valérie: Héél moeilijke vraag. Dat is afhankelijk van zo veel elementen. Ik merk nu als adveerteerder dat ik heel vaak erg goede ideeën moet stopzetten omdat ze niet helemaal in lijn zijn met onze KPI’s, en dat fnuikt creativiteit. Dus ik zou zeggen dat er vooral een goed partnership moet zijn tussen het creatieve bureau en de adverteerder. Zodat ze samen op zoek gaan naar de handvaten die we kunnen grijpen en waar we iets mee kunnen doen. We hebben elkaar nodig en we moeten samenwerken om tot een goede campagne te komen. Dat lijkt me het essentiële.

Hans: Je hebt voor vele grote merken gewerkt aan de reclamekant. Zou je met je ervaring nu op een andere manier samenwerken met een adverteerder?

Valérie: Ik zou denk ik wat meer begrip hebben. Want de politieke kant valt niet te onderschatten. Je moet rekening houden met de businessobjectieven en de politiek binnen het bedrijf. Al zou ik qua karakter nog helemaal dezelfde blijven. Met dezelfde drive en passie die ik nog steeds heb.

Ilse: Onze sector is in volle evolutie. Hoe zie jij de relatie tussen de adverteerder, media agency en creative agency op termijn evolueren?

Valérie: Ik denk dat alles gaat veranderen...

 

Benieuwd naar het antwoord?
Beluister het hele interview in onze podcast, Afrit 10

 

 

ONTDEK AFRIT 10

Categorie: Consumer Insights, Consumer Insights, Digitaal adverteren, Efficiënt adverteren

Sander Verniers

Auteur Sander Verniers

Geboren in 1987 tussen het Atomium en de Basiliek van Koekelberg draaide Sander al snel mee op het ritme van de hoofdstad. Na zijn studies Marketing en Digitale Marketing stapte hij op het vliegtuig op zoek naar het einde van de wereld, alvorens zich opnieuw in het Brusselse te vestigen. Eenmaal terug op temperatuur ging hij aan de slag bij zowel merken als reclamebureau’s waarna hij definitief neerstrijkt bij Mediahuis.