Wat maakt een sector of merk Future Forward?

11 augustus 2017

Globalisering, technologie en ecologie. Het zijn belangrijke trends die vandaag het weefsel van de maatschappij mee vorm geven. Ze liggen aan de basis van verwachtingen van de consument anno 2017. En dit heeft zonder twijfel een impact op merken. Hoe gaat een consument vandaag om met merken en welke rol verwacht hij van hen?

Als merk is het van essentieel belang om te anticiperen op consument en maatschappij. Want enkel de merken die snel inspelen op deze veranderingen blijven overeind. En deze merken noemen we Future Forward.

Veertien drivers bepalen of je merk Future Forward is.

In een grootschalig consumentenonderzoek door GfK Belgium in opdracht van Mediahuis Connect vroegen we aan 2.700 consumenten hoe Future Forward 240 merken en 15 bedrijfssectoren zijn - in totaal goed voor 9.000 observaties. Hieruit blijkt dat de mate van de future-proofness van merken afhangt van veertien verschillende drivers.

DRIVERS.jpg

Wat betekenen deze veertien drivers?

Privacy: Je consumenten produceren vandaag een berg data, door zoekopdrachten in Google, mobiele apps en informatie op sociale media. Als merk ga je respectvol om met die gegevens, zodat ze geen ongevraagde communicatie ontvangen.

Lokaal: Je biedt producten en diensten aan van bij ons. Want in de huidige beleveniseconomie wordt authenticiteit opnieuw belangrijk. Consumenten kiezen unieke en ambachtelijke producten.

Betrouwbaarheid: Nu de wereld digitaler wordt, hebben consumenten soms het gevoel dat ze de controle verliezen – alles gaat tenslotte bijna vanzelf. Daarom verlangen ze naar merken die eerlijkheid en veiligheid uitstralen en hen betrouwbaar advies geven.

Duurzaamheid: Je hebt een minimale impact op het milieu. Je laat aan je consumenten zien hoe en waar je producten maakt, je werkt aan groenere productieprocessen en je recycleert.

Innovatie: Over enkele jaren zijn intelligente materialen en toestellen niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Je merk springt op de trein van de slimme technologieën en gaat voluit voor vernieuwing.

Meerwaarde: Dankzij het internet vergelijkt de consument wereldwijd de prijzen van zijn favoriete producten. Je merk geeft hem het beste aanbod voor de beste prijs.

Autonomie: Je maakt het de consument zo eenvoudig mogelijk om een beslissing te nemen. Hij maakt simulaties met de hulp van een app, bedient vanop afstand zijn tv, verwarming of verlichting, en bankiert waar en wanneer hij wil.

Beschikbaarheid: Je bent op elk moment en overal toegankelijk. Want je consument wil alles hier en nu. Hij wil snellere leveringen en realtime-informatie – gepersonaliseerd! – met een druk op de knop.

Maatschappij: Je bent maatschappelijk relevant. Je houdt de vinger aan de pols van de maatschappij en speelt in op wat de consument bezighoudt.

Omnichannel: Je bent zowel online als offline bereikbaar via verschillende kanalen: winkel, webshop, klantendienst en sociale media. Al die kanalen zijn op elkaar afgestemd en je consument kiest via welke weg hij je merk het liefste bereikt.

Comfort: Je maakt het leven van je klant makkelijker, want tijd is een kostbaar goed. Je consument wil begeleiding bij zijn keuzes, een all-inpakket zonder administratieve rompslomp en wil producten die hem gemak bezorgen.

Flexibiliteit: Je levert producten en diensten op maat van de klant. Want de consument zoekt unieke en persoonlijke dingen. Hij leest in zijn nieuwsapp alleen wat hem interesseert, stelt zelf zijn nieuwe wagen samen, en verwacht in de supermarkt ook een lactosevrij en vegetarisch assortiment.

Transparantie: Je communiceert open en duidelijk, zonder kleine lettertjes, ver de waarden van je merk, beslissingen en processen.

Connectie: Je merk brengt mensen samen, online en offline: vrienden of mensen met dezelfde passie. Je consumenten willen bij een groep horen om hun ervaringen te delen en deel te zijn van iets groters.

 

Future Forward zijn betekent dus veel meer dan digitaal vernieuwend. Het kan gaan van eerlijk en betrouwbaar tot overal en toegankelijk. Voor elke sector en merk halen bovendien andere drivers de bovenhand.  Wie inzet op de juiste drivers blijft dan ook in de toekomst relevant  voor zijn consumenten.

 

New Call-to-action

Categorie: Consumer Insights, Future Forward

Aurélie Meulemans

Auteur Aurélie Meulemans

Aurélie in een notendop? Dat begint bij advertising. Want na haar studies landde ze onmiddellijk in een reclame-omgeving. Eerst als Accountmanager en nadien als Marketeer. Aurélie houdt van creativiteit en van alles wat mooi is. In architectuur en design, in muziek en in 't'Stad'. En ook in van die kleine dingen. Zoals luidkeels zingen op een plaat van Bruno Mars of een heerlijk stukje (pure!) chocolade.