Zijn millennials echt een marketing-obstakel?

10 augustus 2017

Google het woord ‘millennials’ en je vindt een ton aan informatie. Vooral blogberichten over de moeilijkheidsgraad om deze generatiegroep te overtuigen van jouw product of merk. Neem het van mij aan, een 22- jarige millennial pur sang, het is eigenlijk helemaal niet zó moeilijk. Ik geef jou de geheimen prijs over de jongste groep millennials (18- tot 24-jarigen).

#1 But first, let me take a selfie

Foto’s, foto’s en nog meer foto’s. Ze zeggen meer dan woorden. En we zijn er dol op! Daarom is Instagram het favoriete social media-kanaal van de millennials bij uitstek. Maar liefst 34% van de 18- tot 24-jarigen gebruikt dagelijks dit platform. Als je deze groep millennials wilt bereiken, is het dus belangrijk om jouw beeldendatabank op punt stellen. Een gouden tip: foto’s over mensen (of konijnen) werken het best bij deze groep. Maak daarbij nog een relevant lijstje van hashtags en blijf dat lijstje up-to-date houden. Een leuk tekstje bij je Instagrampost en je bent ready to go! Ik doe nog met veel plezier een mysterie uit de doeken waar andere generaties zich aan ergeren. Ja, wij durven ons eten in die hippe bar koud laten worden. Waarom? Wij hebben véél over voor die perfecte foto. Zie het als een voordeel voor jou, wij delen dit met enkele trendy hashtags en zo bereiken we andere millennials, die ook jouw bar komen bezoeken. The circle goes round and round.

We maken even een afslag bij influencer marketing. Nog een bewijs dat deze generatie een eitje is om te bereiken. Je kiest een persoon met invloed op de millennials en zij doen de rest. Wees wel kieskeurig, hij of zij wordt ten slotte ambassadeur van jouw merk. En relevantie is ook niet onbelangrijk, een 28-jarige man die de ambassadeur is van een lippenstiftmerk is not done. Of misschien wordt het wel net een trend, wie weet? De influencer creëert word-of-mouth onder de 18- tot 24-jarigen en dan gaat de bal aan het rollen.

#2 Millennial staat niet gelijk aan ad-hater

Een jonge millennial kan je moeilijk bekoren met traditionele marketing. Maar dat betekent niet dat de millennial per se een ad-hater is, want slechts 11% van de 18- tot 24-jarigen vindt advertenties niet oké. Bij 65-plussers is dat maar liefst 1 op 5.*

#3 Dankzij video advertising beland  je op het boodschappenlijstje

Wij zijn de eerste generatie die volop shoppen via onze smartphone en laptop. 15 procent van de millennials doet elke week meerdere aankopen online.Online je producten aanbieden, werkt dus wel hoor en dat gaat in de toekomst alleen maar toenemen. Wanneer jouw producten geleverd worden, maken we zelfs met veel plezier een unboxing video (video waarbij een product uit de verpakking wordt gehaald met overdreven gezichtsuitdrukkingen). Of jij kan zelf de camera in handen nemen. Maak een how-to filmpje en plaats het op YouTube. 70% van de 18- tot 34-jarigen gebruikt YouTube als hét kanaal om nieuwe dingen te leren. Als jij in een kort filmpje (maak er géén documentaire van) een toffe how-to kan brengen, dan maakt jouw product kans om op het boodschappenlijstje van de millennial te belanden. Heb je geen idee hoe je kan starten met video advertising? Lees hier onze ultieme tips! 

#4 No gold diggers

Wij hebben het niet zo voor “bedrijven-enkel-uit-op-winst”. Toon in je boodschap dat je investeert in het milieu of dat je een maatschappelijk probleem aanpakt. Een beetje cliché, maar echte verhalen en echte mensen blijven een must-do. Combineer dat met een sterk merkverhaal et voilà: je hebt onze harten gestolen. Makkelijk, toch? Want wij halen er de in scène gezette verhalen wel uit. En dan is het niet makkelijk om van dat zwarte boekje te geraken. Geef ons een echt verhaal en jij, als merk, krijgt onze eeuwige trouw in ruil. Vergeet ook niet dat wij onze productervaringen nog steeds graag offline delen met vrienden en familie. Een topgeneratie, toch?

#5 Social media = FAQ pagina’s

Instagram kwam al aan bod, maar ook andere social media zijn niet onbelangrijk. Wij zijn de groep die het meest actief is op online kanalen. 41% van onze generatie brengt dagelijks een bezoekje aan Facebook. En dat verwachten we ook van jou. Waarom? Als we een vraag hebben over je product, willen we dit zo snel mogelijk opgelost krijgen. Bekijk jouw social mediakanalen dus maar beter als FAQ-pagina’s. Jouw antwoorden mogen met een knipoog zijn, real talk en geen marketingpraatjes.

Heb je na het lezen van dit blogbericht nog het ‘so what-gevoel’? Vergeet dan niet dat de millennial de komende jaren alleen maar belangrijker worden. Veel van de jonge millennials zijn momenteel nog student, maar van zodra ze van de schoolbanken komen, gaan ze spenderen. Je bent dus maar beter goed voorbereid. De volgende generatie is Generation Z. Deze jongeren worden ook wel de digital natives genoemd, meer hoef ik niet te vertellen?

* Native onderzoek Mediahuis Connect nov 2016 – feb 2017

Sources:
http://www.millennialmarketing.com/2017/07/sharing-vs-storytelling-what-separates-consumer-generations-and-how-to-connect-them/
http://www.millennialmarketing.com/2017/06/millennial-vs-gen-z-shoppers-the-generational-differences-your-brand-needs-to-know/
https://blog.hubspot.com/marketing/millennials-brand-loyalty
https://blog.hubspot.com/marketing/millennials-boomers-user-generated-content

Categorie: Social media, Consumer Insights, Targeting

Febe Claes

Auteur Febe Claes

Als stagiaire bij Mediahuis Connect krijgt Febe de kans om de eerste stappen in de marketingwereld te zetten. Klein van gestalte, grote passie voor media en copywriting. In de weekends terug te vinden in de betere sushibars van Vlaanderen. Waarschijnlijk in combinatie met een gin tonic. Kritische restaurant-ganger. Dagelijkse Netflix-kijker, met ruime kennis over een mooie hoeveelheid series. Regelmatige citytripper, tips zijn by the way welkom! Sportief ingesteld, maar het komt er niet van.