Zo grijp je de aandacht van jouw doelgroep

11 oktober 2017

 

Dat het geen evidentie is om de juiste mensen met je marketingcampagne te bereiken, weten we maar al te goed. Maar al doende leert men, en wij sprokkelden onderweg tien tips en tricks bij elkaar die we maar al te graag met je delen.

 

#1: Lifestyle werkt

Iedereen wil hip zijn en is des te meer geïnteresseerd in hoe bepaalde producten of diensten daaraan kunnen bijdragen. Toon hoe jij kunt bijdragen tot een evenwichtig leven en geloof ons, dat kan met alle producten – zelfs binnen de boring business. Heb je bijvoorbeeld een bedrijf dat boormachines verkoopt, post dan tips over hoe je die mooie kader kaarsrecht kunt ophangen of hoe gemakkelijk het is om je tuin een bohemian look te geven. Een ding is zeker: zonder boormachine wordt dat moeilijk.

 

#2: Ga je voor een influencer? Ga dan niet voor de grote namen

De grote namen, die hebben al een grote naam – dus waarom zouden ze voor jou dat extra beetje moeite doen? Wie dus een influencer aan boord wil hijsen, kan maar beter eentje met een unieke stem uit het middensegment halen. Zo heb je een gemeenschappelijk doel: groot worden én is hij/zij ook nog eens gemotiveerd.

 

#3: Choqueren doet het goed

Tien jaar geleden greep iedereen naar dezelfde trend en waren het de merken die hun waar als ‘hip’ aanprezen. Nu wil iedereen net anders zijn en bepaalt zelf wat hij/zij hip vindt. Ga dus voor controverse en doe iets anders dan al de rest, een kunde die United Colors of Benetton XXX jaar geleden naar de voorgrond bracht. Let wel: je kunt snel te ver gaan en als resultaat alleen negatieve commentaren krijgen. Houd dus in de gaten dat je je boodschap licht houdt en vooral: houd het tijdloos.

 

#4: Laat de massa meedenken

Geef potentiële klanten inspraak in het ontwikkelen van een product. Wie heeft meegedacht aan het maken van iets, wil dat dan toch ook in huis hebben? Doe je dat met een bende bloggers, dan heb je de smaak helemaal te pakken en gaat je product viraal voor je het weet.

 

#5: Speel hard to get

Een community bouwen doe je niet van vandaag op morgen. Toch hebben we hier een verrassende tendens opgemerkt: Facebook-groepen zijn terug van weggeweest. Vergeet je bedrijfspagina, want in de groepen wil iedere marketeer zijn weg vinden. Dit is een van de enige plekken waar het Facebook-algoritme nog niet van toepassing is, dus hier heb je vrij spel. Een groep geeft je consumenten een soort van exclusiviteit, een plek waar niet iedereen binnen mag. Dan rest ons nog maar een boodschap: let the games begin.

 

#6: Lang leve humor!

Een publiek aan het lachen brengen, het is geweldige reclame. Maar soms is het moeilijk te bedenken hoe je dat met een bepaald product kunt doen. Om de eindeloze mogelijkheden even te schetsen: je verkoopt bijvoorbeeld verf. Maak dan een korte video over je personeel dat een verfgevecht houdt – we verzekeren je dat dat gedeeld wordt. Of bouwpakketten? Toon dan de tien slechts gemonteerde exemplaren. Humor boost je naamsbekendheid en gaat in een mum van tijd viraal.

 

#7: De digitale lengte van je boodschap

Er werd al heel wat onderzoek gedaan naar de ideale lengte van een tweet, blogartikel of onderwerp van een e-mail. Ben je zeker dat je het juist aanpakt? Wij sommen enkele kerncijfers voor je op:

  • Blogtitel: 6 woorden
  • Blogbericht: 1600 woorden
  • Facebook-post: 40 tekens
  • Tweet: 100 tekens
  • LinkedIn-post:  25 woorden
  • YouTube-video: 3 minuten
  • Onderwerp van e-mail: 28-39 tekens
  • Hashtag: 6 tekens

 

#8: It’s all about the numbers

Als er iets is waar we niet voldoende op kunnen hameren, is het de kracht van een mooie infografiek. Cijfers zijn altijd hapklaar, bondig en vaak erg interessant voor je lezer, kijker of luisteraar. Gebruik ze niet te veel, maar zorg ervoor dat ze je kernboodschap illustreren. Stop er hier en daar een leuk weetje tussen en je boodschap komt ongetwijfeld terecht.

 

#9: Wees concreet en beantwoord vragen

Als je voor lange blogartikels gaat, haal dan concrete voorbeelden aan. Prentte jij je drie alinea’s geleden geen verfgevecht in? Of zag je die slecht gemonteerde kast voor je neus staan? Het gaat ‘m allemaal om beschrijvende elementen in je tekst, zo krijg je je lezer helemaal mee. Ga je voor video, bekijk ‘m dan eens helemaal voor je hem op het net zwiert en stel jezelf zoveel mogelijk vragen bij ieder shot. Zijn er dingen die je meteen kunt beantwoorden? Doe dat dan ook in je video, zo blijft je toeschouwer niet op zijn honger zitten.

 

#10: Schep haalbare verwachtingen

Tenslotte wil je niemand teleurstellen met de content die je publiceert, dus mag je potentiële klanten niets beloven wat je niet kunt waarmaken. Want dan is dat hoogstwaarschijnlijk ook het geval met je product, denken ze dan. Ga dus voor haalbaar en overtref die verwachtingen misschien een klein beetje, zodat er toch nog een wauw-effect aan je content vasthangt.

 

Categorie: Consumer Insights, Targeting, Efficiënt adverteren

Lore Kimps

Auteur Lore Kimps

Lore in ’t kort: gefascineerd door woorden en alles wat je ermee kan doen. Daarom ging ze meteen na haar studies aan de slag als redacteur bij Mediahuis. Geabonneerd op zowat alles wat gedrukt wordt, fervente biografieliefhebber en geobsedeerd door filmmuziek. Bekeert zich meer dan eens tot een nieuwe foodtrend, waardoor ze af en toe stiekem een chai latte achterover slaat en het potje matcha graag in haar buurt houdt. Drinkt toch nog veel te veel koffie en nee, dat gaat niet snel veranderen.