Ben jij al klaar voor het najaar?

07 september 2017

 Het is zover: september is er weer. Na twee maanden komkommertijd staat de drukte voor de deur, maar ben je daar wel klaar voor? Een korte schets van wat jij dit najaar in het achterhoofd moet houden.

Of je nu op vakantie was of niet, je ving er waarschijnlijk wel iets van op: de oprichting van de Belgian Association of Marketing (BAM). Een fusie van STIMA, BDMA en IAB Belgium heeft de grootste Belgische marketingvereniging ooit gecreëerd. Op 14 september wordt het grote startschot gegeven tijdens de tweede editie van The Rentree of Marketing, waar de volledige merkidentiteit uit de doeken wordt gedaan. Iets om in je agenda te prikken, dus.

Daarnaast werd deze zomer duidelijk dat video een steeds grotere rol op LinkedIn zal spelen. Daarmee introduceert het professionele platform een native video-applicatie. Deze tool maakt het mogelijk voor gebruikers om video’s op te nemen en te uploaden – rechtstreeks naar hun LinkedIn-profiel. Live streamen kan niet, maar je video’s kunnen wel tot 10 minuten lang duren. Toch raadt het Californische  sociale netwerk aan om filmpjes te kiezen met een lengte tussen 30 seconden en 5 minuten. Erg interessant voor marketeers zijn de autoplay-functie, die drie seconden duurt en geluidloos is, en de verschillende manieren om je kijkers te identificeren.

Tenslotte gaat Facebook aan het experimenteren met nieuwsabonnementen. Dit zou volgens Zuckerberg het aantal abonnees de lucht in moeten duwen, aangezien hij zonder journalisten en uitgevers weinig zou verdienen aan zijn geprezen newsfeed. Gebruikers kunnen zich dan abonneren op zogeheten ‘instant artikels’ waarbij het betaalde bedrag rechtstreeks richting uitgeverij gestuurd wordt. Volgens ons alvast een goed idee, maar nu nog afwachten tot de tests dit najaar van start gaan.

Bang voor de sleur? Maak je geen zorgen, want dit zit er allemaal aan te komen:

We hadden het er eerder al over de GDPR. Hij blijft terugkomen, maar dat is omdat hij best wel een prominente plaats op jouw to-dolijstje verdient. In mei 2018 is het zover: jouw bedrijf – en voornamelijk de marketingafdeling – moet voldoen aan de privacyvoorwaarden die de Europese Commissie voorschreef. Gelukkig heb je nog wat tijd om de nodige voorbereidingen te treffen, maar let wel: veel langer dan een halfjaar heb je niet meer. Nog wat meer informatie nodig? Die vind je hier.

Maar tussen die voorbereidingen in, moet je nog wel enkele data in je agenda – liefst in een opvallend kleurtje – omcirkelen. Van 25 tot 28 september is er de INBOUND-conferentie in Boston waar vorig jaar meer dan 19.000 marketeers en sales-professionals op afstormden. Een vierdaags congres vol met innovatieve sprekers, inspirerende debatten en vooral heel wat collega’s van over de hele wereld om mee te netwerken. Op welke knappe koppen kun je rekenen? Anna Kendrick, Seth Godin, Adrianna Huffington en ja hoor, ook wij zullen erbij zijn.

Iets verder in het najaar is er de Web Summit in Lissabon, die van 6 tot 9 november inzoomt op de laatste verschuivingen binnen de technologische sector. ’s Werelds grootste tech-conferentie zal ook dit jaar bruggen bouwen tussen alle sectoren die ook maar iets met technologie te maken hebben. Technologie vormt steeds meer de rode draad binnen de zakenwereld, die een journalist met een CEO verbindt, of een manager met een marketeer.

Tenslotte zijn er de Native Advertising Days die hun thuisbasis in Berlijn hebben. Ieder jaar organiseert het Native Advertising Institute een conferentie, die dit jaar van 8 tot 10 november doorgaat. Bedrijfsleiders, ondernemers, creatievelingen, uitgevers, merken en agentschappen komen samen om de volgende stap in native advertising te nemen, namelijk naar nog betere en meer effectieve campagnes.

Categorie: Digitaal adverteren, Consumer Insights, Efficiënt adverteren

Hans De Loore

Auteur Hans De Loore

Voordat Hans in 2012 voor Mediahuis de content marketing afdeling "Content Connections" oprichtte, was hij twaalf jaar lang uitgever bij - en mede-oprichter van - Minoc Business Press. Die uitgeefervaring op zowel B2B als B2C markten komt nu van pas bij het adviseren van klanten over hoe ze hun eigen contentprojecten kunnen uitbouwen, onderhouden en rentabiliseren. Verder probeert hij gletsjers (met klimijzers) en zijn kinderen (bij het gamen) te overwinnen, wat in beide gevallen steeds moeilijker wordt.