Interview Trui TOP.jpg

Inzetten op innovatie alleen volstaat niet om als merk relevant te blijven.

04 augustus 2017

De markt verandert voortdurend van koers. Voortgestuwd door de globalisering en trends in technologie en ecologie. En met de consument aan het roer van het schip. Alleen de merken die snel en slim inspelen op de koerswijzigingen, blijven in de race. Die merken noemen we Future Forward: merken van de toekomst.

Wat maakt een sector of merk Future Forward? Dat vroegen we aan 2.700 consumenten, in een grootschalig consumentenonderzoek door GfK Belgium in opdracht van Mediahuis Connect. De consumenten beoordeelden 240 merken in 15 bedrijfssectoren – in totaal goed voor 9.000 observaties. Één van de conclusies? Inzetten op innovatie alleen volstaat niet, aldus Trui Lanckriet, Market Intelligence Manager bij Mediahuis Connect.

 

Welk vraagstuk lag aan de basis van het Future Forward-onderzoek?

“Als mediaregie hebben we een dubbele rol. Enerzijds willen we de eindklanten - onze lezers - een meerwaarde bieden. Anderzijds zorgen we ervoor dat bedrijven zichtbaarder zijn voor hun klanten. Om dat op een goede manier te doen, moet je weten wat de consument belangrijk vindt.” “Vorig jaar deden we een eerste consumentenonderzoek naar de veerkracht van merken. We ontdekten wat zij betekenen voor hun consumenten in deze woelige tijden. Het onderzoek van dit jaar kijkt eerder vooruit: wat verwachten consumenten van merken in de toekomst? Uit de verkennende focusgesprekken werd al duidelijk dat merken op heel verschillende manieren relevant kunnen blijven.”

 

Wat moeten we zeker onthouden van het Future Forward-onderzoek?

“Dat digitalisering en innovatie niet volstaan om relevant te blijven. De resultaten tonen aan dat betrouwbaarheid voorrang krijgt voor de consument. In een snel veranderende en digitale samenleving zoekt hij een houvast. Daarom bouwen merken het best aan hun imago op lange termijn.”

 

Welke resultaten springen nog in het oog?

“Ten eerste het gewicht dat consumenten geven aan duurzaamheid. Of beter gezegd: de inconsequentie van de consument. Want die vindt van zichzelf dat hij niet zo milieubewust is, terwijl hij op dit vlak wel hoge eisen stelt naar sectoren en merken toe. Een tweede vaststelling is dat privacy blijkbaar geen issue is. Zodra de consument het merk vertrouwt, is hij minder alert op wat er met zijn gegevens gebeurt. Al scoort privacy wel hoog in een aantal sectoren, zoals financiën en telecom. Ten derde verrast de ranking van de sectoren, met persoonlijke hygiëne en verzorging als de op één na meest Future Forward-markt volgens de consumenten. De auto- en mobiliteitssector bungelt dan weer achteraan. Kijken we naar de merken bínnen die sectoren, dan krijgen we een heel ander beeld. De rode draad is dat de resultaten behoorlijk kunnen verschillen, van sector tot sector én binnen eenzelfde sector. Juist daarom is het zo belangrijk om de resultaten in detail te bekijken.”

 

Hoe doen onze mediamerken het?

“De Belgische nieuwsmedia vervullen helemaal hun rol. Ze scoren hoog op omnichannel, maatschappelijke relevantie en lokale verankering. Dat zijn USP's die moeilijker te claimen zijn door concurrerende internationale media zoals Google en Facebook. En waar internationale media hoog op scoren, hebben ook nieuwsmedia alle troeven in handen om een sterke score neer te zetten – denk maar aan mensen met elkaar verbinden. Net zoals de markten en merken moeten ook wij het aspect betrouwbaarheid verder uitbouwen, als tegengewicht voor het fake news. En we richten ons nog meer op het lokale karakter. Kortom: Future Forward is een mooie bevestiging van onze strategie.”

 

FF17_ebook_NL.png

 

Categorie: Digitaal adverteren, Consumer Insights, Efficiënt adverteren

Aurélie Meulemans

Auteur Aurélie Meulemans

Aurélie in een notendop? Dat begint bij advertising. Want na haar studies landde ze onmiddellijk in een reclame-omgeving. Eerst als Accountmanager en nadien als Marketeer. Aurélie houdt van creativiteit en van alles wat mooi is. In architectuur en design, in muziek en in 't'Stad'. En ook in van die kleine dingen. Zoals luidkeels zingen op een plaat van Bruno Mars of een heerlijk stukje (pure!) chocolade.