Top-3.png

Marketeers en de Rise of the Robots? Is onze job er straks aan voor de moeite?

14 december 2018

Zullen robots je job overnemen? Geef toe, het speelt wel eens door je hoofd wanneer je over de toenemende intelligentie van algoritmes leert. Er is veel wat computers kunnen leren van het gedrag van mensen, en dat wordt nu nauwgezet in kaart gebracht. De algoritmes van Facebook weten zo met welke advertentieboodschappen ze je het best kunnen bereiken. Het algoritme van Google weet perfect welk nieuws je leuk vindt, en schotelt je dat dagelijks voor. Of welke zoekresultaten het best bij jouw profiel passen. Er bestaan algoritmes om auto’s zelfstandig te laten rijden, of om je schaakmat te zetten, of om je volgende liedje op Spotify te laten aansluiten bij je muziekkeuze, zelfs als je er niet zelf had voor gekozen. Maar bestaan er binnenkort ook algoritmes die marketeers overbodig maken?

Er is een nieuwe God onder ons, en zijn naam is Data. Big Data. Data levert de grondstof voor Artificiële Intelligentie - en AI maakt ondertussen in elke industrie zijn intrede. Die data wordt gebruikt om algoritmes te schrijven - wat tenslotte niet meer is dan een stel richtingaanwijzers voor computers of robots. En vervolgens voeren die de taken snel en met erg veel efficiëntie uit. Maar is het echt intelligentie waar we mee te maken gaan hebben, of blijven robots enkel geschikt voor het overnemen van repetitieve opdrachten en het snuffelen door gigantische datasets?

Je medemens maalt er alvast niet om

Een aantal zaken staan als een paal boven water. Soms vinden we die algoritmes best wel oké. Het is handig om het nieuws dat je wil volgen automatisch bovenaan in je Facebook-stream of Google News pagina te vinden. We vinden meer en meer chatbots terug op de pagina’s van de klantendienst van bedrijven, en ook dat vinden we niet erg. Vriendelijke, hulpvaardige - maar niet-menselijke -  chatpartners gidsen klanten met vragen naar de juiste oplossing. En, het blijkt dat mensen het helemaal niet erg vinden om bediend te worden door AI’s of robots, zolang hun vragen maar beantwoord worden. Het resultaat telt.

Hoe zit het met marketing? Marketing is een van de drijvende krachten achter een onderneming. Maar de taken die ermee gepaard gaan zijn uitdagend, gecompliceerd en veelvuldig. Marketing Automation - het proces waarbij je taken van je marketing automatiseert - evolueert steeds verder, en steunt voornamelijk op het gedrag van je potentiële klanten. Algoritmes beslissen vandaag wie in welke Marketing Flow terechtkomt, gebaseerd op acties (surfgedrag, eventbezoek, downloads,…) en duwen met gerichte boodschappen, campagnes en aanbiedingen prospects verder naar het einde van de funnel om ze te kunnen converteren naar klanten.

Vele vragen komen naar boven borrelen. Zullen machines beter worden in advertising dan mensen? Wordt mijn job als marketeer dan vervangen door een AI?
 

Hoe kan je je marketing job robotproof maken?  We hebben vijf tips:

  1. Omarm psychologie

Het menselijke brein wordt mogelijk wel in kaart gebracht, maar het inschatten van de reactie van mensen op boodschappen, audio- en visuele stimuli zal nooit een exacte wetenschap worden. Probeer te begrijpen hoe je doelgroep gaat reageren op boodschappen, en wat hen ‘triggert’ om actie te ondernemen.

  1. Omarm Data Analyse

Je kan er niet omheen. Maar hoe goed algoritmes ook zijn om data te segmenteren en te doorzoeken, een mens zal de resultaten moeten interpreteren. En op basis daarvan actie ondernemen.

  1. Identificeer opportuniteiten waar je in efficiëntie kan winnen

Omarm de mogelijkheid om algoritmes in te zetten. Marketing Automation is er het mooiste voorbeeld van. Algoritmes kunnen je helpen om je job beter en sneller uit te voeren, en tijd te sparen om beter te denken.

  1. Begrijp waar Privacy en Consent om draait

GDPR was mogelijk even moeilijk, maar het zal in de toekomst nog belangrijk(er) worden. We gaan veel meer data kunnen vergaren, maar de ethiek rond dataverwerking blijft erg belangrijk. Algoritmes nemen nog geen ethische beslissingen. Daar hebben ze een mens voor nodig.

  1. Omarm je menselijkheid

Mensen hoeven hun creatieve energie niet te verspillen aan zaken die geautomatiseerd kunnen worden (Paul Roetzer, stichter van het Marketing AI Instituut).

 

Welke voordelen zijn er verbonden aan het inzetten van AI in je marketing job?

  1. Herken kooppatronen: via het inzetten van AI kunnen marketeers patronen ontdekken in het aankoopgedrag van hun klanten, en op die manier leren welke boodschappen het beste effect hebben in de aankoopcyclus. Of welke klanten mogelijk in aanmerking komen voor een aankoopsuggestie van een ander product.

  2. Snelle data-vergaring: chatbots, klikgedrag,… het levert allemaal data op die nuttig kan zijn om strategische marketingacties te ondernemen op een hoger niveau.

  3. Het kan helpen voor je SEO strategie: FAQ’s, sleutelwoorden die gebruikt worden om je producten te vinden,.. het levert opnieuw nuttige informatie op om je nog beter vindbaar te maken.

  4. Segmentatie: data helpt je doelgroepen fijner te segmenteren. Je kan groepen van klanten met gelijkaardige karakteristieken samenbrengen en zo je marketingcampagnes differentiëren, om ze nog beter af te stemmen op de juiste doelgroep.

Besluit

Je job zal enkel door robots ingepikt worden, als je niet meegaat met verandering. Of, enkel de marketeers die AI niet omarmen, moeten zich zorgen maken over de komst van de robots. De toekomst zal niet ‘Humans versus Robots’ worden. Het zal ‘Humans en Robots versus Problems’ worden.

Bonus!

Wil je testen of je job bedreigd wordt? Probeer dan even deze: https://willrobotstakemyjob.com/

 

Categorie: Digitaal adverteren, Digitaal adverteren, Consumer Insights, Big data

Hans De Loore

Auteur Hans De Loore

Voordat Hans in 2012 voor Mediahuis de content marketing afdeling "Content Connections" oprichtte, was hij twaalf jaar lang uitgever bij - en mede-oprichter van - Minoc Business Press. Die uitgeefervaring op zowel B2B als B2C markten komt nu van pas bij het adviseren van klanten over hoe ze hun eigen contentprojecten kunnen uitbouwen, onderhouden en rentabiliseren. Verder probeert hij gletsjers (met klimijzers) en zijn kinderen (bij het gamen) te overwinnen, wat in beide gevallen steeds moeilijker wordt.