buzzwords

10 buzzwords die je kan gebruiken in je volgende meeting

19 april 2017

Buzzwords, iedereen kent ze, iedereen haat ze, en iedereen gebruikt ze (stiekem). Je komt ze tegen in elke marketingblog, tijdschrift of presentatie. En sommige gaan al zo lang mee, dat het bijna gênant wordt om nog te vragen wat ze nu juist betekenen. Of je ze nu gebruikt tijdens je volgende meeting, presentatie of marketingbingo, we zetten alvast de 10 meest belovende buzzwords voor het komende jaar op een rijtje. Met een woordje uitleg, uiteraard.

1. Growth hacking

Deze gaat al een tijdje mee. Eenvoudig gezegd is growth hacking een marketingtechniek die voornamelijk gebruikt wordt door startups (nog een buzzword trouwens). De techniek steunt op creativiteit, analyses en nieuwe technologieën om producten te verkopen, merkbekendheid te vergroten en uiteindelijk als bedrijf te groeien. Voorbeelden zijn A/B-testen, sociale media management, virale marketing, influencer marketing (zie verder), … In de brede zin is growth hacking toepasbaar op elke strategie die een merk of bedrijf doet groeien. Dit buzzword is veilig te gebruiken in je volgende strategische meeting.

2. Snackable

Kort, snel en gemakkelijk. En ook onmiskenbaar gekoppeld aan de opkomst van smartphones. Snackable slaat op marketing content die je snel kan ‘consumeren’. Een kleine snack tussendoor dus. Denk aan korte online video’s, infographics, … Je volgende presentatie gaat over de mobiele trends? Wedden dat ‘snackable’ al op je lijstje staat?

3. Millennial

Dé millennial, even ongrijpbaar voor marketeers als een mug in je slaapkamer. Wie zijn ze? Wat doen ze? En waarom beëindigen ze een relatie het liefst met een Facebookstatus? De millennial is meer dan Generation Y, hij staat synoniem voor de nieuwe consument. Deze leeftijdsgroep heeft een grote impact op communicatie, technologie en persoonlijke relaties. En hoewel ze op dit moment nog niet de grootste groep consumenten zijn, kan je als marketeer maar beter voorbereid zijn.

 

 4. Thought leadership

Een ouwe getrouwe. De term ‘vakidioot’ kreeg een nieuwe en positieve betekenis met ‘thought leadership’. En maar goed ook. In dit digitale tijdperk hebben we meer en meer experten nodig. Bedrijven en mensen die zich verdiepen in een bepaald domein en daar absoluut in uitblinken. Thought leadership binnen marketing gaat uit van uitstekende inhoudelijke kennis binnen een specifiek vakgebied. Thought leader, goeroe, expert… Het vertrouwen van de consument krijg je niet door reclame te maken maar door je reputatie. Thought leadership kan je niet faken. Het is trouwens ook not done om naar jezelf te verwijzen als thought leader. Het is maar dat je het weet.

 5. AI en AR

Komaf maken met gevestigde waarden deden we al voor de Franse Revolutie maar vandaag de dag heeft disruptie (deze term gaat al mee sinds 2015 trouwens) een heel andere betekenis gekregen. In de marketingwereld kan disruptie nu voornamelijk gelinkt worden aan AI (artificial intelligence) of AR (augmented reality). 2 termen die je dit jaar gegarandeerd meerdere keren om de oren vliegen. De eerste stappen zijn gezet en AI en AR worden ook voor adverteerders een nieuwe manier om consumenten te bereiken.

 6. Storytelling

Storytelling of branded content is een onderdeel van content marketing. Met storytelling schrijf je content die vertrekt vanuit de noden van je consument. Je bouwt een verhaal op en helpt jouw (potentiële) klant met zijn of haar dagdagelijkse taken. Hoewel storytelling nog niet meteen het verhaaltje voor het slapengaan zal vervangen, is het wel volledig ingeburgerd en hebben zelfs de grootste nieuwsmedia een plek gegeven aan deze vorm van marketing.

 

 7. Influencer

Influencer, is dat een echte job? Het antwoord is ja. Je doelgroep bereik je tegenwoordig niet meer door een random celebrity toe te voegen aan jouw campagne. Als je jouw consumenten wil raken dan ga je voor (social media) influencers waarmee jouw doelgroep een echte connectie heeft. Jouw merk krijgt meer vertrouwen en de influencer een vast inkomen. It is what it is, en het lijkt te werken.

8. Ecosystem

Voor een keer hebben we het niet over verdwijnende bossen en bedreigde diersoorten. Ecosystem is de nieuwste marketingterm die, het niet zo flashy klinkende, ‘platform’ stilaan vervangt. Marketing platform wordt marketing ecosystem, inspiratieplatform wordt inspiratie ecosystem. In verband met dat laatste moeten wij als site misschien ook even aan een baseline update denken.

9. Big data

De ‘big’ in big data illustreert vooral de hoeveelheid aan gegevens waar een marketeer vandaag mee aan de slag kan. Het wordt steeds eenvoudiger om consumenten persoonlijk aan te spreken. Of wordt het misschien net complexer? Big data is niet per definitie big success.  Definieer je doelgroep goed en denk na over je boodschap. En vooral, hou ook rekening met de privacy van de consument. Niemand wil wekenlang gevolgd worden door dat ene paar sneakers dat je nét niet kocht.

 10. Buzzword

Deze magische term komt elk jaar terug en we hebben een gevoel dat deze trend nog wel even zal aanhouden. Buzzword is een buzzword, maar wel een tijdloze variant. Eentje die steeds andere definities krijgt maar in essentie hetzelfde betekent. Dankzij buzzwords (en lijstjes ervan) blijf je op de hoogte van de nieuwste trends. En bovendien, ze geven die belangrijke presentatie net iets extra. Handig toch?

Categorie: Native advertising, Efficiënt adverteren, Efficiënt adverteren, Big data

Ellen De Beul

Auteur Ellen De Beul

Ellen heeft een passie voor digitale marketing en storytelling. Ze is al 5 jaar actief binnen het marketing team van Mediahuis Connect. Ellen houdt van nieuwe dingen ontdekken en foute bureaudecoratie. Digital native die graag ook even offline gaat om te genieten van een stukje taart, yoga en surfen (niet noodzakelijk in die volgorde).