Grootse campagnes met een grote impact

09 april 2018

De beste native advertisingcampagnes van 2017 Zoals dat ieder jaar het geval is, trokken de breinen achter de grootste, meest originele en succesvolle native campagnes afgelopen november richting Berlijn. Op de Native Advertising Awards worden alleen de besten in het vak bekroond. Organisator Native Advertising Institute publiceerde onlangs de grote winnaars. Wij blikken met plezier even terug.

Dat native advertising, branded publishing of hoe je het ook noemt een heet hangijzer binnen de mediawereld is, valt niet te ontkennen. Maar wanneer zelfs de grootste namen binnen de journalistiek  met een bewonderende blik naar native projecten kijken, is er verandering op til. Denk aan Melanie Deziel’s werk voor de Netflix-serie Orange Is the New Black. Zij zette een immense native campagne voor The New York Times op poten, een van de meest sceptische redacties ter wereld als het om de lijn tussen journalistiek en marketing gaat. Toch werd ze door haar collega-journalisten geprezen die na lang wachten verademd werden door een sterk staaltje storytelling. Dat de campagnes en concepten alsmaar sterker worden, is een understatement – ook op de uitreiking van de Native Advertising Awards 2017.

 

 #1 The Village

Look at Media voor Yandex.Taxi

Een hilarisch hoogtepunt van afgelopen jaar is ongetwijfeld het werk van Look at Media voor het Russische taxibedrijf Yandex.Taxi. Naar aanleiding van de doorsnee Rus zijn wantrouwen ten opzichte van taxichauffeurs, besloot Yandex.Taxi dat imago grondig op te krikken. Ze besloten samen te werken met Look at Media, dat een 360-gradenaanpak voor dit native project bedacht. Concreet: ze maakten video’s waarin acteurs bekende filmscènes naspeelden in een taxi. De reactie van de nietsvermoedende chauffeurs bleek goud waard. Maar liefst 79% van de kijkers bekeken de video’s tot op het einde. De reeks werd gepubliceerd op The Village, een online krant die qua doelgroep perfect matchte met die van Yandex.Taxi. Een project dat niet alleen viraal ging, maar ook nog eens goud kreeg voor Best Native Advertising Strategy.

 

 

#2 Shared Dream

24sata d.o.o. / JoomBoos voor Coca-Cola

Doel van deze campagne was tieners en millennials samen te brengen op Coca-Colaplatform ‘Taste the feeling’. Hiervoor maakten 24sata d.o.o. en JoomBoos de allereerste in Kroatië geregisseerde YouTube-serie onder de naam ‘Shared Dream’. Wat onderscheidde deze campagne van andere? Wel, grote YouTube-influencers maakten deel uit van de reeks door er een rol in te vertolken. Een geniale insteek om hun doelgroep te bereiken én eentje waarmee ze maar liefst drie keer goud binnenhaalden: voor ‘Best Use of YouTube’, ‘Best Use of Influencer’ en ‘Best Use of AFP Web TV’.
 

#3 Mediazine

Content Connections voor MediaMarkt

Inderdaad, je leest het goed: Mediahuis kaapte vorig jaar goud weg op de Native Advertising Awards voor ‘Best Use of Print Media’. Inhouse contentmarketingcel Content Connections scheerde hoge toppen met lifestyleblad Mediazine, het printmagazine van elektronicaretailer MediaMarkt. Jesper Laursen, CEO van Brand Movers en de oprichter van Native Advertising Institute, prees Mediazine als een “uitzonderlijk goed gemaakte, branded publicatie die zich op alle niveaus kan meten met de beste redactionele magazines in de markt”. Maar intussen kreeg Mediazine er ook een online stiefbroertje bij, dus misschien dit jaar goud voor de online aanpak? Wie weet …

 

#4 Kongens Kei

Partnerstudio voor Nordisk Film

Om de aandacht te vestigen op de film ‘The King’s Choice’ creëerde Partnerstudio een innemend verhaal over de vooravond van de invasie van de Duitsers in Noorwegen. De insteek was het verhaal te vertellen tot het punt waarop de film begint en eigenlijk inpikt op het artikel. Op een week tijd kreeg het dramatische verhaal 579.491 pageviews. Indrukwekkend, inderdaad. Het idee om de Noren nieuwsgierig te maken naar hoe het verhaal eindigde en hen naar de filmzaal te lokken, sloeg meteen aan. Filmhuis Nordisk Film verkocht meer dan 700.000 filmtickets en ‘The King’s Choice’ was de bestverkochte film in Noorse bioscopen sinds 2016.  

 

#5 What it takes to be human

T Brand Studio, The New York Times, Spark Foundry voor UBS

Last but not least sluiten we af met de winnaar van ‘Most Creative Native Advertising Campaign’, een van de belangrijkste onderdelen van de Native Advertising Awards. Klant van dienst was UBS, de bekende Zwitserse bank die tevens de grootste vermogensbeheerder ter wereld is. Om hun zogeheten ‘nobele doelen’ in de kijker te zetten ontwikkelde T Brand Studio van The New York Times een creatieve native campagne rond chatbot Rose. De titel van hun concept ‘What it takes to be human’ dekte de lading van hun insteek rond artificiële intelligentie, technologie en de waarden van UBS volledig. Een terechte winnaar zo lijkt ons.

 

Zin in meer native advertising-geweld? Geen probleem, want het e-book van het Native Advertising Institute kan je hier downloaden.
 

Categorie: Native advertising, Digitaal adverteren, Efficiënt adverteren

Lore Kimps

Auteur Lore Kimps

Lore in ’t kort: gefascineerd door woorden en alles wat je ermee kan doen. Daarom ging ze meteen na haar studies aan de slag als redacteur bij Mediahuis. Geabonneerd op zowat alles wat gedrukt wordt, fervente biografieliefhebber en geobsedeerd door filmmuziek. Bekeert zich meer dan eens tot een nieuwe foodtrend, waardoor ze af en toe stiekem een chai latte achterover slaat en het potje matcha graag in haar buurt houdt. Drinkt toch nog veel te veel koffie en nee, dat gaat niet snel veranderen.