Programmatic buying: mens versus robot?

23 januari 2017

Wie vandaag ‘programmatic buying’ googlet, merkt dat zowat alle resultaten in dezelfde richting wijzen: het tijdperk waarin je een digitale campagne boekt als een transactie tussen mensen zou voorbij zijn. Voor mij ligt de sleutel tot succes echter in een combinatie van ‘the best of both worlds’.

- Download hier 5 essentiële tips voor een geslaagde programmatic campagne. -

Het klopt dat programmatic buying door heel wat aanbieders bij de start werd opgepikt als een snelle manier om unsold inventory te verkopen. Programmatic werd hierdoor niet door iedereen naar waarde geschat: tweederangsposities werden tegen weggeefprijzen gedumpt, te weinig en onvolledige data, moeizame rapportering, …

Aanbieders die echter meteen de kracht en mogelijkheden van de nieuwe, real-time tradingplatformen erkenden en programmatic vanaf het eerste uur een volwaardig onderdeel van hun aanbod maakten, hebben vandaag duidelijk een streep voor.

Programmatic moet een extra manier zijn om ‘kwaliteit’ te verkopen.

Programmatic mag nooit een outlet voor onverkochte posities zijn maar wel een extra manier zijn om ‘kwaliteit’ te verkopen. Wie de gebruikservaring en de privacy van zijn websitebezoeker centraal stelt, mag zijn strategie niet ondermijnen door plots een veelheid aan irrelevante advertenties op zijn bezoekers af te vuren. Een te hoge advertentiedruk is immers nefast voor de lezer, en voor de campagnes.

Wordt programmatic dan overschat?

Absoluut niet. Maar je moet programmatic wel op de juiste manier aanbieden en opvolgen. Programmatic leunt sterk op de kwaliteit en beschikbaarheid van data. Alleen blijkt dat  in de praktijk  niet zaligmakend. Zo was er een klant in de voedingssector die zijn campagne perfect afstemde op het beoogde vrouwelijke doelpubliek, mooie conversiecijfers haalde, om dan te merken dat het gros van de nieuwe klanten mannen waren. Je kopers zijn dus niet altijd je doelgroep en dat illustreert meteen het belang van slimme opvolging en analyse. Of een campagne nu via programmatic of de klassieke kanalen loopt, een nauwe opvolging en bijsturing waar nodig blijven noodzakelijk.

Technologie is niet zaligmakend

Transparantie is daarbij een sleutelbegrip. De markt en de mechanismen veranderen razendsnel. Het is de taak van uitgevers om samen met agentschappen hun klanten bij te staan. Programmatic biedt de mogelijkheid om erg snel campagnes te testen. Maar dat werkt enkel in nauwe samenwerking met experts die de interactie tussen publiek, doelgroep en campagne op de juiste manier analyseren.

Ik twijfel er absoluut niet aan dat programmatic een steeds belangrijkere rol zal spelen in onze markt. Alleen zal deze slimme technologie pas optimaal renderen als de juiste mensen achter de knoppen zitten. The best of both worlds.

Download hier onze 5 tips

Categorie: Programmatic, Digitaal adverteren, Efficiënt adverteren

Charlotte van Coevorden

Auteur Charlotte van Coevorden

Charlotte werd geboren en getogen in Brussel. Ze heeft een opleiding in dans en kwam eerder toevallig in de media wereld terecht. Charlotte heeft een uitstekende kennis van alles wat met digital advertising te maken heeft en draagt dit als head of agency, trading en digital bij Mediahuis Connect ook uit naar haar team. In de offline wereld houdt ze van yoga en reizen. Charlotte’s creativiteit is onder meer terug te vinden in haar heerlijke (én Instagram proof) vegan gerechten.