handsigns freepik gebaren

De mondige consument verdient jouw aandacht

27 juni 2017

De gesloten persoonlijkheid van de Vlaming, onze Noorderburen spotten er wel eens mee, brengt voor zaakvoerders heel wat vragen en mysteries met zich mee. Het blijft nl. vaak gissen naar wat de Vlaamse consument écht bezighoudt, wat hij echt belangrijk vindt. Mediahuis Connect voerde een regionaal consumentenonderzoek. Een steekproef bij 2.206 Vlamingen om al die mysteries te ontrafelen. En wat blijkt? We kunnen de consumerende Vlaming opsplitsen in vier grote groepen die hun winkelbeleving ieder op hun manier delen, 'sharen' zeg maar. Hoe dat precies zit? Een woordje uitleg hieronder.

 

#1 De introverte klantde introverte consument, de klant die zijn winkelervaring niet deelt met anderen
Een eerste groep: de introvert. De mannelijke 45-plusser is bijna een derde van jouw klantenbestand. Een heel belangrijke groep denk je meteen. De introvert is inderdaad geen ongeziene klant. Maar hij deelt zijn koopervaringen niet met kennissen of ’s avonds tijdens het dineren. Want zoals de naam het al zegt, hij is introvert en houdt alles voor zich. Maar daarom hoef je natuurlijk niet minder vriendelijk te zijn tegen deze klant. 



De online sharer, de consument die zijn winkelervaring online deelt#2 De online sharer
Is er een makkelijkere manier van delen dan het online te doen? Alle sociale media, blogs en vlogs maken het delen zo makkelijk. De jongvolwassenen zijn thuis in die sociale media en zijn niet vies om drie uur per dag hieraan te spenderen. En je had het al kunnen raden, ze delen hun ervaringen volop over hun winkelbelevenis in jouw zaak. Maar ook online aankopen doen, schrikt hen niet af. Het is een kleinere groep van jouw klanten, ze zijn jong en voornamelijk mannelijk. 

de offline sharer consument die zijn winkelervaring offline deelt#3 De offline sharer
Wanneer je online zegt, denk je beter ook aan offline. De helft van jouw klanten zijn namelijk offline sharers, dus laat die smartphone maar vallen. Wat is immers efficiënter dan jouw mening te delen aan de hand van een babbeltje. Dat gaat veel sneller, toch? En over cliché of vooroordelen gesproken, deze groep is voornamelijk vrouwelijk. Bij een koffietje, bij de bakker of gewoon aan de keukentafel, de offline sharer praat erop los. En voornamelijk over hun winkelbelevenis in jouw zaak.
 

de opinion leader, de trendsetter onder jouw klanten#4 De opinion leader
Delen, delen en delen. Online of offline of gecombineerd. De opinion leader deelt 24 op 7. Deze voornamelijk vrouwelijke groep is dé trendsetter onder jouw klanten. Als er één iemand zijn mening écht van belang is, dan is het
die van de opinion leader. Met hun volgers op Instagram of gewoon op de straat ze overtuigen iedereen van hun mening. Laat deze groep dus niet ongezien aan je voorbij gaan.


Zet vooral in op de mondige klanten.
De conclusie van het consumentenonderzoek is dat je je mondige klanten een goede winkelervaring moet geven. Jouw meest mondige klanten zijn uiteraard de sharers. Zij hebben de grootste invloed op jouw (potentiële) klanten. Het is belangrijk hen te overtuigen om jouw zaak te bezoeken en hen ook tevreden te houden.  Zij doen de rest door hun mening te delen met anderen.

4 types klanten en hoe zij hun winkelervaringen delen
Zorg ervoor dat de sharers iets hebben om over te vertellen. Een stimulerende online en offline winkelbeleving is een mooi voorbeeld. Lees er meer over in het blogartikel 'Bewust verkopen is onbewust kopen'.

Categorie: Consumer Insights, Regionaal adverteren

Febe Claes

Auteur Febe Claes

Als stagiaire bij Mediahuis Connect krijgt Febe de kans om de eerste stappen in de marketingwereld te zetten. Klein van gestalte, grote passie voor media en copywriting. In de weekends terug te vinden in de betere sushibars van Vlaanderen. Waarschijnlijk in combinatie met een gin tonic. Kritische restaurant-ganger. Dagelijkse Netflix-kijker, met ruime kennis over een mooie hoeveelheid series. Regelmatige citytripper, tips zijn by the way welkom! Sportief ingesteld, maar het komt er niet van.