5 factoren die het rendement van online adverteren voor jouw bedrijf de hoogte in jagen

20 februari 2017

In onze vorige blogpost las je dat online adverteren heel wat voordelen biedt: het is een perfecte manier om snel en effectief je naamsbekendheid op te bouwen en van je doelgroep je klantengroep te maken. En dat alles met een beperkt budget. Maar wat brengt dat nu op? Met andere woorden: wat is de ‘Return on Investment’ – of ROI – voor jouw onderneming?

Het antwoord is jammer genoeg niet eenduidig. Jouw ROI rendement is afhankelijk van heel wat zaken. Maar wat zijn juist de factoren die als hefboom je ROI een duw in de rug geven? We lichten ze toe in deze blogpost.

1.    De fundamenten

Een banner die nergens heen gaat? Of nog erger: naar een onaantrekkelijke, onduidelijke en verwarrende website? Dat is de manier om een teleurstellend rendement te garanderen. Maar dat wil je natuurlijk niet. Een goede, solide website en/of webshop is dus de basis, met een fris ontwerp en sterke en zoekmachinevriendelijke teksten die jouw potentiële klanten overtuigen. Een aansluiting bij Google Mijn Bedrijf en een actieve aanwezigheid op sociale media maken eveneens deel uit van de fundamenten. Onthoud: hoe sterker ze zijn, hoe beter je erop kunt bouwen. 

2.    De juiste doelgroep

Een correcte bepaling van je doelgroep is essentieel voor je succes. Want waarom je energie investeren in een verleidingsdans voor iemand die toch niet geïnteresseerd is? De juiste doelgroep bepalen is vaak geen eenvoudige klus. Toch is het een belangrijke stap in je strategie. Eens je je doelgroep hebt omschreven, ben je beter in staat om met je advertenties impact te genereren bij de mensen die er voor jou toe doen. 

3.    Creativiteit en professionaliteit

Mensen klikken niet zomaar op een link, banner of video. Ze moeten getriggerd en verleid worden. En dat doe je enkel wanneer je online advertentie of video slim is opgebouwd, de juiste elementen bevat en de persoonlijkheid van jouw bedrijf uitstraalt. Degelijke online advertenties ontwikkelen is een vak apart. Doe gerust beroep op externe experts om je ROI te verhogen. Hij of zij kan je perfect adviseren welke media-mix je best nastreeft om je campagne tot een succes te brengen. 

4.    Variëren en experimenteren

Adverteren is geen exacte wetenschap. Wat voor het ene bedrijf goed werkt, is voor het andere misschien minder succesvol. Daarom is het van belang - zeker wanneer je pas begint - om alle mogelijkheden van online adverteren te ontdekken. En ze uit te testen. Bepaal een testbudget voor sociale media, Google en lokale nieuwswebsites , en ga ermee aan de slag. Varieer ook tussen tekstadvertenties, statische of animerende banners en video’s. Je zal snel merken welke dingen goed werken voor welke doeleinden.

5.    Meten om te verbeteren

Met online advertenties tast je niet in het duister, integendeel. Dankzij gedetailleerde rapportering krijg je continue inzicht in de sterke en te verbeteren aspecten van je online campagnes. Je ontdekt welke doelgroepen het vaakst reageren en welke kanalen voor conversie zorgen. Je kunt ook dieper graven en bijvoorbeeld analyseren wat het ideale moment van de dag is om online te adverteren.

Categorie: Digitaal adverteren, Regionaal adverteren

Annick Bracke

Auteur Annick Bracke

Reeds 24 jaar is Annick professioneel actief in de mediasector. Sinds enkele jaren focust zij zich als B2B marketeer bij Mediahuis Connect op de regionale adverteerdersmarkt. Gedreven door haar sportieve verleden begeleidt ze in haar vrije tijd jonge sporters, net op dezelfde manier als waarop ze met marketing bezig is: enthousiast, positief, doorzettend en steeds met een vleugje humor!