header.png

Let's get fygital!  Omarm digitale snufjes in je fysieke winkel.

20 september 2017

Dat we binnenkort met een chip in onze nek betalen als we gaan shoppen, klinkt nogal futuristisch. Maar toch kreeg de ondernemerswereld de afgelopen jaren een digitale boost. En dat is een aspect waar nog niet iedereen kennis mee maakte. Wij helpen je op weg.

Ga voor een slimme service

Het is haast geen moeite om schermen op te hangen en je klanten van wat extra service te voorzien. De mogelijkheden zijn oneindig: denk aan de dienstregeling van het openbaar vervoer aan je winkel of mooie wandelroutes doorheen de regio. Of het weerbericht, zodat klanten zich geen zorgen moeten maken over een spatje regen dat hun dagje shoppen – letterlijk – in het water doet vallen. Of ga voor wat extra interne tips: een video over ‘Zo wordt ons brood gebakken’ of eentje rond ‘De vijfhonderdste klant werd verrast, ben jij de duizendste?’. Het maakt de winkelervaring een stuk interactiever. 

Koppel je krachten

Daarnaast spelen al heel wat retailers in op de integratie van een webshop in hun fysieke winkel – de fygitale winkel, dus. Schermen die klanten met een aanraakscherm kunnen bedienen om hun favoriete producten thuis te laten leveren of te kijken of ze wél nog beschikbaar zijn in de webshop.
Daarnaast geeft dit soort extra’s je een immens voordeel: je kunt in je bakstenen filiaal toch diensten aanbieden die je alleen online beschikbaar stelt. Ben je bijvoorbeeld een fotograaf, dan kun je klanten zichzelf laten bedienen door de geheugenkaart van hun fotocamera in een computer te stoppen en hun foto’s te laten afdrukken. Je bespaart op extra werklast en –krachten, maar investeert in de toekomst. En dat is de bedoeling, toch? 

Boost je business

Dat de digitale wereld een enorme meerwaarde voor de aantrekkelijkheid van je winkel heeft, is onbetwistbaar. Maar denk ook aan de flexibiliteit ervan: de mogelijkheid om in real time in te spelen op wat er in je winkel gebeurt. Hang een display omhoog en maak een aantal kant-en-klare afbeeldingen, graphics of video’s om af te spelen. Verkoopt een bepaalde productencategorie slecht, dan kun je op eender welk moment een specifieke aankondiging doen – denk aan een tijdelijke korting op bepaalde producten. Zo trek je de aandacht van je klanten meteen naar een andere afdeling die het op dat moment ook beter gaat doen. 

Handgemaakt smaakt

Zoals we hierboven al duidelijk maakten, is het een leuke extra om je klanten te tonen hoe een bepaald item gemaakt wordt. Gooi dat in de blender met de populariteit van ‘handmade’, en je krijgt het hedendaagse recept voor succes. Het is als een workshop waarvoor je je niet moet inschrijven en ook niet voor moet betalen, wat een win-winsituatie creëert. Geef toe, liever je geheime recept alleen in de winkel tonen dan het zomaar gratis op het internet zwieren. 

Op en top live

Als making-of video’s jouw ding niet zijn omdat je net dat stapje verder wilt gaan, probeer dan eens een livestream uit. Heb je achteraan in het atelier of op een andere locatie mensen die jouw producten vervaardigen, is het niet duur en ook niet moeilijk om een livestream op te hangen in jouw etalage? Of laat klanten er live op reageren door er een aanraakscherm aan toe te voegen zodat je werknemers meteen reacties op hun werk krijgen. Zoals we je al vertelden, zijn de mogelijkheden dus eindeloos. 

Slechter nieuws wordt goed nieuws? 

Is parkeergelegenheid moeilijk te vinden bij jou in de buurt, hang dan een scherm omhoog met de verschillende parkings in de buurt – inclusief grote pijlen voor wie voorbijrijdt. Of is er een item niet in voorraad, toon je klanten dan een filmpje waarin uitgelegd wordt hoe een product dat ze online bestellen, bij hen thuis terechtkomt. Nog een voorbeeld nodig? Als een klant een product in een andere kleur wil die je niet in huis hebt, laat het hem dat zelf op een aanraakscherm zien.  Zo kan hij het draaien en keren, in- en uitzoomen tot hij – waarschijnlijk wel – de juiste keuze maakt. En echt waar, zo’n investering heft heel wat gewicht van jouw schouders. 

 

 

Categorie: Regionaal adverteren

Annick Bracke

Auteur Annick Bracke

Reeds 24 jaar is Annick professioneel actief in de mediasector. Sinds enkele jaren focust zij zich als B2B marketeer bij Mediahuis Connect op de regionale adverteerdersmarkt. Gedreven door haar sportieve verleden begeleidt ze in haar vrije tijd jonge sporters, net op dezelfde manier als waarop ze met marketing bezig is: enthousiast, positief, doorzettend en steeds met een vleugje humor!