Online adverteren vragen_Top.png

Online adverteren: de meest gestelde vragen

22 juni 2017

Wil je een antwoord op al je vragen over online adverteren? Lees dan zeker verder. We bezochten Vlaamse zelfstandigen en kmo’s, en verzamelden vragen waarmee zij kampen. Het antwoord op die meest gestelde vragen lees je hieronder.

Waarom zou ik online adverteren? Ik heb een website en ik ben actief op Facebook, is dat niet voldoende?

Een website en een Facebook-pagina zijn je fundamenten van je online marketing. Maar wanneer je je ambities wilt waarmaken, heb je meer nodig. Online adverteren geeft je potentiële klanten de kans om jou te leren kennen. Door actief in te zetten op online advertenties bereik je een grote doelgroep, en niet alleen wanneer ze op zoek zijn naar jou. Er zijn nog heel wat andere voordelen verbonden aan online adverteren. Je leest ze hier.

Krijg ik meer klanten over de vloer als ik online adverteer?

Zonder twijfel. Toch als je het goed aanpakt. Online adverteren bezorgt je meer klanten. Op korte termijn wanneer je bijvoorbeeld een kortingsactie of koopzondag aankondigt. Maar ook op de lange termijn: je bereikt onbenut marktpotentieel. Meer mensen leren je kennen en zullen je aanbod overwegen. Het resultaat? Meer klanten. Zo simpel is dat. Wil je dat je investeringen in je online advertenties optimaal renderen? Dan bekijk je best onze tips voor een maximaal rendement.

Hoe moet mijn online advertentie eruitzien?

Daar hebben we geen eenduidig antwoord op, want dat hangt er echt van af. Toch kunnen we al twee basistips meegeven:

1. Blijf trouw aan jezelf: zorg ervoor dat je online advertentie de identiteit van je bedrijf vertegenwoordigt. Zo verhoog je de herkenbaarheid van je online aanwezigheid op de lange termijn. En verlaag de drempel wanneer mensen via een banner op je website - met dezelfde look and feel - terechtkomen.

2. Wees creatief: een online advertentie moet vooral opvallen. Op de goede manier. Flitsen en te felle kleuren zijn misschien geen goed idee. Maar een mooie opbouw van beelden en sterke teksten zorgt vaak voor een goed resultaat.

Voor de rest is alles mogelijk. Laat je adviseren door experts en experimenteer met verschillende vormen van online adverteren.

Mijn klanten zijn niet actief op het internet. Toch?

Alles kan, natuurlijk. Maar de kans lijkt ons klein. Zo’n 90 procent van de Vlamingen is online actief aanwezig. Een groot deel van hen bezoekt dagelijks nieuwssites en sociale media. Denk niet dat alleen jongeren op het internet actief zijn. Vijftigplussers zijn de sterkst groeiende – en een hele interessante – groep internetgebruikers. Toch nog van overtuigd dat je klanten niet op het internet zitten? Oké. Maar hoe zit het met die grote groep potentiële klanten?

Ik wil alleen lokaal aanwezig zijn. Kan dat op het wereldwijde web?

Dat is juist het mooie aan online adverteren: je kunt je extreem specifiek richten. Wil je met je bedrijf vooral vrouwen vanaf 45 jaar in jouw gemeente bereiken? Perfect haalbaar met online adverteren! Of jonge mannen in jouw provincie die interesse hebben in voetbal? Ook dat is vrij goed mogelijk. Je krijgt heel wat kansen om lokaal een grote invloed te hebben.

Moet ik ook een webshop hebben als ik online adverteer?

Dat hoeft niet, behalve als je je producten op het internet wilt verkopen, natuurlijk. Maar je online advertentiecampagnes kun je bijvoorbeeld zo opzetten dat mensen een afspraak maken, naar je koopzondag komen, zich inschrijven op je nieuwsbrief of zin krijgen om naar je winkel te komen.

Online adverteren, wat gaat me dat kosten?

Online adverteren kan al vanaf enkele tientallen euro’s. Alles hangt af van de grootte en het profiel van je doelgroep, het type online advertentie en de looptijd van je campagnes. Staar je echter niet blind op het kostenplaatje, maar schat in hoeveel je investeringen op korte en lange termijn opbrengen.

Adverteren met video, is dat niet duur?

Duur is relatief. De productie van een videospot is niet goedkoop, maar het is één van de winstgevendste investeringen. Onthoud dus vooral: adverteren met video brengt op.

Categorie: Digitaal adverteren, Regionaal adverteren

Nicolas De Winter

Auteur Nicolas De Winter

Nicolas maakt al 4 jaar deel uit van Mediahuis. De digitale wereld met zijn eindeloze mogelijkheden is één van zijn passies. Deze wereld loopt over van cijfers en dankzij zijn ervaring in onderzoek is Nicolas een expert in alles wat met analyses te maken heeft. Hij laat klanten online scoren, offline doet hij dat zelf tijdens het minivoetballen met vrienden. En als het cijferen en scoren even stopt, slorpen thuis twee kleine kereltjes al zijn energie op. Schiet er dan toch nog een beetje tijd over, dan ploft Nicolas graag in de zetel met het vrouwtje én Netflix.