Online adverteren met impact? Bepaal jouw strategie

18 september 2017

 

Nu je weet wat de kracht is van online adverteren, wat het opbrengt en wat de basisvoorwaarden zijn, ben je klaar om de strategie te bepalen voor jouw online advertentiecampagne. Volg het stappenplan en stoom je bedrijf klaar om doelgericht te adverteren met relevante boodschappen.

Kijk in de spiegel

Vooraleer je met een online advertentiecampagne start, maak je best een opsomming van je troeven en werkpunten, de kansen en bedreigingen die je hebt in jouw markt, en welke concurrenten voor jou de belangrijkste zijn. Dat komt later goed van pas.

Bepaal je doelstelling

Wat wil je met je online advertentiecampagne bereiken? Wil je vooral bekender worden in je regio? Je imago opkrikken? Of wil je zo veel mogelijk bezoekers op je koopzondag of op je website? Noteer jouw doelstelling op een SMART-manier. Een voorbeeld:

  • Specifiek: “Ik wil veel bezoekers op mijn koopzondagen.”
  • Meetbaar: “Ik wil 200 bezoekers op mijn koopzondagen.”
  • Ambitieus: “Ik wil 1000 bezoekers op mijn koopzondagen.”
  • Realistisch: “Ik wil 500 bezoekers op mijn koopzondagen.”
  • Tijdsgebonden: “Ik wil 500 bezoekers op mijn koopzondagen in maart.” 

Ontdek je doelgroep

Welke doelgroep wil je met jouw campagne bereiken? Huidige klanten, ex-klanten of vooral het onbenutte potentieel in jouw markt? Hoe dan ook, het is belangrijk om je doelgroep te doorgronden. Probeer daarom een goede voorstelling te maken van de mensen die je wilt bereiken. Laat je ondersteunen door je accountmanager van Mediahuis Connect om het geslacht, de leeftijdscategorie, de regio en andere kenmerken, zoals doelen, behoeftes, verwachtingen en informatienoden te ontdekken. Hoe specifieker, hoe beter.

Geef vorm aan je boodschap

Zorg ervoor dat je online advertenties aansluiten bij de uitstraling van je bedrijf en het doel dat je wilt bereiken. Houd ook maximaal rekening met je doelgroep. Je boodschap is best zo relevant en aantrekkelijk mogelijk voor de (potentiële) klanten die jij voor ogen hebt. De uitwerking van het concept van je boodschappen - in tekst en beeld - kun je zelf doen, maar je kunt ook beroep doen op professionals. Vraag dus zeker hulp aan een expert.

Denk aan het budget

Geen online advertenties zonder een budget. Gelukkig heb je daar geen bergen geld voor nodig. Online adverteren kan al voor een bescheiden budget. Toch is het belangrijk om een bepaald jaarbudget toe te wijzen aan jouw investering in online advertenties. One shots zijn zelden succesvol, daarom is het belangrijk om online adverteren planmatig aan te pakken.

Kies je kanalen

Nu wordt het moeilijk, want in deze stap moet je bepalen via welke kanalen je gaat adverteren. Probeer de juiste mix te realiseren tussen sociale media, Google-advertenties en adverteren op kwalitatieve nieuwssites. Zie je door de bomen het bos niet meer? Het team van Mediahuis Connect snelt je graag te hulp.

Evalueer

Na je online advertentiecampagne wil je natuurlijk evalueren of het al dan niet een succes was. Maar je stelt best op voorhand de juiste evaluatiecriteria vast. Bereik, herhaling van de boodschap en conversie zijn alvast belangrijke parameters.

Categorie: Digitaal adverteren, Social media, Targeting, Efficiënt adverteren, Regionaal adverteren

Nicolas De Winter

Auteur Nicolas De Winter

Nicolas maakt al 4 jaar deel uit van Mediahuis. De digitale wereld met zijn eindeloze mogelijkheden is één van zijn passies. Deze wereld loopt over van cijfers en dankzij zijn ervaring in onderzoek is Nicolas een expert in alles wat met analyses te maken heeft. Hij laat klanten online scoren, offline doet hij dat zelf tijdens het minivoetballen met vrienden. En als het cijferen en scoren even stopt, slorpen thuis twee kleine kereltjes al zijn energie op. Schiet er dan toch nog een beetje tijd over, dan ploft Nicolas graag in de zetel met het vrouwtje én Netflix.