Zo word je als retailer nog aantrekkelijker voor je klant

05 februari 2018

 

Als consument zijn er twee kanten die je op kan om een product aan te kopen: rechtstreeks bij de fabrikant of via een retailer. Die strijd wordt steeds vaker door de producent gewonnen, maar het kan ook anders. Onze tips? Zet je service, ervaring en exclusiviteit in de kijker.

Sta helemaal achter je service

Kortingen geven is gemakkelijk, maar ook een risico. Daarom tonen we je waarom service een veel groter voordeel is. Door de nabijheid bij je klanten te verhogen, geef je hen meer vertrouwen en wordt het bijgevolg makkelijker om hen naar jouw toonbank te lokken. Ga niet voor kortingen op het product zelf, maar benadruk dat ze bij een defect altijd mogen langskomen. Verwelkom hen met een glimlach en los problemen met diezelfde lach op. Kortingen of niet, je zal wel zien dat je potentiële klanten al gauw vaste klanten worden.

Daarnaast is het een groot voordeel om je personeel op eenzelfde lijn te krijgen. Is er een ietwat moeilijkere klant? Zorg er dan voor dat je verkopers weten wat ze wel en niet mogen toestaan. “Ik zal het eens even navragen” klinkt immers niet bijzonder professioneel. Ga daarnaast voor voordelen die je klanten krijgen wanneer ze trouw aan je blijven. Doe dit aan de hand van een klantenkaart, mailings waarbij je hen op de hoogte brengt van acties, informeer hen als producten opnieuw in voorraad zijn, enzovoort. De mogelijkheden om je service te optimaliseren zijn eindeloos, maar doe het stap voor stap.

Til je ervaring tot een hoger niveau

Als ervaren rot weet jij als geen ander wat je klant nodig heeft. Sta hem dus met raad en daad bij tijdens zijn aankoop en zet je ervaring om in concrete tips en tricks. Begin bijvoorbeeld een blog waarbij je jouw ervaring tentoonstelt of zet ze bij een campagne in de kijker. “Al x jaar ervaring in de sector” volstaat vandaag jammer genoeg niet meer – daarom dat je het concreter moet maken. Geef suggesties voor accessoires wanneer je klant een product koopt en toon hen dat je achter je aanbod staat. Nieuw in de branche? Test al je producten dan zelf en noteer je ervaringen. Je merkt ongetwijfeld al snel dat je dat notitieboekje na enkele keren niet meer nodig hebt.

Tip: Zet niet zomaar een product in aanbieding, maar kies voor jouw favoriete product. Zo kan je klanten tijdens het aankoopproces vertellen waarom je zo’n fan van dit item bent. Overtuigender wordt het niet.

Maak je aanbod een tikkeltje exclusiever

Door producten aan te bieden die je niet zomaar overal vindt, lok je fans van deze items naar je winkel. Eenmaal ze kennismaken met je concept, kijken ze uiteraard ook nog naar andere items. Door op zoek te gaan naar niet-alledaagse merken verhoog je de relevantie voor je doelpubliek en verhoog je je omzet. Een andere opties is om limited editions van bekende merken aan te bieden. Zo blijf je top of mind wanneer klanten op zoek zijn naar iets anders, iets wat je niet overal vindt.

De beleving van je klant gaat gepaard met die exclusiviteit. Probeer altijd dat trapje hoger te mikken en je concept te optimaliseren. Heb je zowel een fysieke als online shop, dan moet je beide tegelijkertijd aanpakken. Als een klant bijvoorbeeld online met zijn ecocheques kan betalen, maar niet in de bakstenen winkel, dan keert hij teleurgesteld terug naar huis en komt hij wellicht niet meer terug. 

 

Bronnen: multichannelmerchant.com

Categorie: Regionaal adverteren

Lore Kimps

Auteur Lore Kimps

Lore in ’t kort: gefascineerd door woorden en alles wat je ermee kan doen. Daarom ging ze meteen na haar studies aan de slag als redacteur bij Mediahuis. Geabonneerd op zowat alles wat gedrukt wordt, fervente biografieliefhebber en geobsedeerd door filmmuziek. Bekeert zich meer dan eens tot een nieuwe foodtrend, waardoor ze af en toe stiekem een chai latte achterover slaat en het potje matcha graag in haar buurt houdt. Drinkt toch nog veel te veel koffie en nee, dat gaat niet snel veranderen.