Woon-/interieurzaak? Dit verwacht de consument van jou.

29 juni 2017

modern wonen interieur

Precies weten waar de winkelende consument vandaag veel of geen belang aan hecht, is als zaakvoerder geen makkelijke opdracht. Samen met onderzoeksbureau Ipsos stelden we daarom de vraag aan meer dan 2.000 Vlamingen. Het resultaat is een interessante kijk op de aankoopgewoonten en bestedingen in de sector “wonen & interieur”. 

Zo blijkt uit het onderzoek dat meer dan de helft van de Vlamingen (55%) minstens om de 10 jaar van interieur verandert. Wie op zoek is naar een nieuwe badkamer, zithoek of overgordijnen, is bereid om hier gemiddeld zo’n 18 km voor af te leggen. Deze afstand kan je vergelijken met een verplaatsing naar de dichtstbijzijnde centrumstad. Meteen is ook duidelijk dat je als winkelier dus in een grotere vijver kan vissen dan je eigen dorpskern of de omliggende gemeenten. En ook voor zijn woon- en interieuraankopen zoekt de consument steeds vaker zijn toevlucht tot de online shops. Vandaag al verklaart 15% van alle consumenten dat zij meermaals per jaar een online aankoop doen voor hun woning of interieur.

Maar wat verwacht een consument nu precies van je woon- of interieurwinkel? Wat maakt dat hij je zaak binnenstapt en deze vervolgens als tevreden klant verlaat?

10 tips die maken dat je aan de verwachtingen van je klanten beantwoordt.

#1 Zorg voor het juiste productaanbod.

Weten wat hij wil is één zaak, dit vervolgens niet vinden betekent voor de consument een behoorlijke domper op de feestvreugde. Niets doet een klant namelijk meer plezier dan te vinden waarnaar hij op zoek is. Denk daarom goed na over de zaken in je assortiment en hou bepaalde trends in het oog die vaak via de interieur- en designmagazines op de salontafel van je klant belanden.

#2 Streef naar een goede prijs-kwaliteit verhouding.

Een goede prijs-kwaliteit verhouding garanderen is makkelijker gezegd dan gedaan. Voor de consument is het echter de op één na belangrijkste verwachting ten aanzien van woon- of interieurzaken. Je klant is wel degelijk bereid om iets meer te betalen, op voorwaarde dat de kwaliteit meer dan boven het gemiddelde ligt. Anderzijds begrijpt de consument dat goederen aan dumpingprijzen, vaak een korter leven beschoren zijn.

#3 Creëer een zo ruim mogelijke winkel.

Een klein, donker winkeltje kan zo z'n voordelen hebben in bepaalde sectoren. In de woon- en interieursector is het echter een ‘not done’. Klanten winkelen graag in een ruime winkel, met overzichtelijke opstellingen en netjes uitgestalde goederen die bovendien ook goed zichtbaar zijn. 

#4 Zorg voor een ruim assortiment.

Je klant vindt het belangrijk om in je winkel een ruim assortiment terug te vinden,  zowel wat prijs als productaanbod betreft. Een ruim gamma geeft je consument een gevoel van vrijheid. Hij kan vergelijken, kiezen en vervolgens al dan niet kopen. Hou de keuzegrootte wel binnen de perken. Een té groot aanbod kan leiden tot keuzestress waardoor het risico bestaat dat een consument bedenktijd nodig heeft en je winkel zonder aankopen verlaat.   

#5 Maak werk van een overzichtelijke winkel.

Een overzichtelijke winkel straalt rust uit en zorgt ervoor dat je klant een goed overzicht heeft van wat er allemaal in je winkel te vinden is. Zorg dat hij niet hoeft te zoeken naar de kassa, creëer voldoende brede looppaden en maak dat bij elkaar horende producten ook in elkaars buurt staan uitgestald.

#6 Zet in op een aangename winkelbeleving.

Een aangename winkelbeleving zorgt ervoor dat je klant langer in je winkel zal blijven. Het creëren van een positief gevoel tijdens het shoppen vergroot de kans dat hij tot een (impuls-)aankoop overgaat. Een aangename winkelbeleving kan je creëren door de verschillende zintuigen van je klant te prikkelen én er actief op in te spelen. Van een gepast achtergrondmuziekje tot een aangename geur of lekkere kop koffie die wordt aangeboden.  Alles draait om de sfeer!

#7 Verzeker jouw zaak van een goede reputatie of imago.

Heb je in het verleden al heel wat inspanningen geleverd en heeft jouw zaak hierdoor vandaag al een sterk imago? Dan heb je alvast een streepje voor op je concurrenten.  Voor aankopen in de woon- en interieursector laat de consument zich namelijk graag leiden door de goede reputatie van een zaak. Het geeft hem vertrouwen bij aankopen die vaak over een groter budget gaan. 

#8 Zorg voor een vriendelijk onthaal.

Niets zo fijn als je écht welkom voelen. Het horen van een welgemeende ‘goeiedag’, vergezeld van een oprechte glimlach maakt steevast deel uit van het verlanglijstje van je consument. Vergeet niet dat je klant soms een drempel moet overschrijden om je winkel binnen te stappen. Een vriendelijk (maar niet opdringerig) onthaal stelt hem dan meteen gerust.

#9 Kies voor gemotiveerd personeel.

Iemand die nét dat extraatje meer voor je klant doet of nét iets verder gaat om het je klant naar z’n zin te maken. De ideale winkelmedewerker doet zijn of haar job met plezier. Dat merkt je klant en dat voelt hij ook.

#10 Maak handig gebruik van aantrekkelijke promoties

Promoties en acties zijn vaak teasers om extra klanten over de vloer te krijgen. Zorg er echter voor dat je klant zich niet bedrogen voelt. Geef hem een waardevolle korting of promotie. Hij voelt zich au sérieux genomen en oprecht tevreden met de mooie deal die hij scoorde.

Lopen alle consumentenverwachtingen dan gelijk, ongeacht
het type van woon- of interieurzaak?

Bovenstaande 10 tips zijn bruikbaar voor elk type van woon- of interieurzaak. Al klopt het wel dat bij sommige winkels, de consument een uitgesproken specifieke verwachting koestert.

  • Zo is voor een keukenzaak een vriendelijke en snelle service heel belangrijk. Ook aan het deskundig advies en de afwerking en installatie van de keuken hecht de consument veel belang.

  • Heeft u een meubel- of slaapmeubelzaak, hou er dan rekening mee dat de consument een extra woordje uitleg en advies verwacht.Wie een bed wil kopen, wil dit getest hebben of er op z'n minst even in gelegen hebben. Oogjes sluiten en even wegdromen. Zorg er dus voor dat dit ook mogelijk is. Maak leuke productopstellingen, creëer een thuissfeer en inspireer!

  • Een overzichtelijke winkel met een gezonde dosis sfeer, dat verwacht de consument van een decoratiezaak.  Net zoals bij meubelzaken is hij op zoek naar inspiratie. Hij wil ideeën op doen om deze vervolgens thuis te implementeren. Wat hij vooral niet wil is verloren lopen in een web van rommeltjes en onoverzichtelijke gangen.

  • Heeft je klant besloten om nieuwe vloerbekleding aan te kopen, dan wil hij hierin door jou als expert geadviseerd worden. Hij verwacht uitleg, informatie, tips, ... kortom een deskundig advies. En ongeduldig als hij is verwacht hij uiteraard een snelle service en levering.

  • Tot slot is raamdecoratie wellicht één van die dingen in huis die het moeilijkst zelf te installeren is. Geen wonder dus dat de consument hier hoge eisen stelt aan maatwerk, afwerking en installatie. 

Op welke manier klanten hun tevredenheid delen met anderen en in welke 4 grote groepen we hen hierbij kunnen verdelen, kan je hier lezen.

Categorie: Consumer Insights, Regionaal adverteren

Annick Bracke

Auteur Annick Bracke

Reeds 24 jaar is Annick professioneel actief in de mediasector. Sinds enkele jaren focust zij zich als B2B marketeer bij Mediahuis Connect op de regionale adverteerdersmarkt. Gedreven door haar sportieve verleden begeleidt ze in haar vrije tijd jonge sporters, net op dezelfde manier als waarop ze met marketing bezig is: enthousiast, positief, doorzettend en steeds met een vleugje humor!