Addressable advertising: een oplossing voor iedereen?

15 januari 2018

De consument lijdt aan reclamemoeheid en het aloude ‘spray and pray’-mechanisme bevredigt de moderne marketeer niet meer. Bij addressable advertising zou iedereen weleens baat kunnen hebben: de ontvanger krijgt relevante berichten te zien en jij hoeft niet meer te gokken waar hij zich bevindt.

Wat is addressable advertising?

We hebben het simpelweg over gepersonaliseerde marketing van de bovenste plank. Bekijk het als een antwoord op alle weesgegroetjes die marketeers weleens mompelden bij hun berekende gokjes. Gelukkig kunnen we die achterwege laten, want in het digitale tijdperk kunnen we aan personalisatie doen. Door je doelgroep aan de hand van een aantal buyer persona te bepalen, helpt addressable advertising bij het vinden van die mensen. Je komt heel wat te weten over je potentiële consument: wat hij leuk vindt, wat niet, maar vooral: wat hij van je wil.

Je creëert dus verschillende advertenties voor eenzelfde campagne en brengt verschillende boodschappen over per profiel. Je doelgroep krijgt zo eindelijk relevante informatie te zien, en dan nog eens op het juiste moment. Je weet dat ze al even aan het zoeken zijn naar soortgelijke producten als de jouwe en weet ze dan ook met de juiste woorden te overtuigen. Eindelijk kan je een adverteerder garanderen dat zijn advertentie bekeken én interessant gevonden wordt.

Retargeting was een vroeg voorbeeld van addressable advertising. Met retargeting schaduw je een potentiële koper. Als iemand op jouw website naar een kredietkaart zoekt, ga je hem vervolgens op niet-verwante websites advertenties over jouw kredietkaarten tonen. Maar verwar addressable advertising niet met het kennen van iemands identiteit. In het digitale tijdperk kan je heel wat te weten komen over iemand, zonder zijn naam te kennen. Thank god for the internet, want iedereen laat zomaar digitale broodkruimels en voetafdrukken achter.

 

Wat zijn de voordelen?

Een eerste gigantisch voordeel is de efficiëntie van addressable advertising. Je hebt letterlijk geen waste meer. Daarnaast moet je doelgroep zich niet om 10u03 op de website van De Standaard bevinden om je advertentie te zien. Eens je de profielen hebt bepaald, wordt je boodschap aan de juiste mensen voorgeschoteld op het moment dat je ze kan bereiken. Of je potentiële klant nu een keer per dag zijn laptop opendoet, of hij de hele dag het web zit af te schuimen.

Tenslotte is er een rechtstreeks verband tussen de blootstelling aan addressable advertising en de stijging van naamsbekendheid en aankopen. Je ROI is dus aanzienlijk groter dan met andere marketingmechanismen. Dit is een ongelooflijk waardevol nieuw inzicht voor marketeers, die veel te vaak zelf berekende gokjes moesten wagen.

 

Wat zijn de nadelen?

De minpuntjes achter addressable advertising liggen in de sfeer van de privacy. Inderdaad, anno 2017 is het een hot topic. Je kan niet zomaar aan alle gegevens van iemand geraken, waardoor een advertentie zijn doel weleens mist. Een potentiële klant kan bijvoorbeeld in een postcodegebied wonen waar alleen arme mensen gedomicilieerd staan, waardoor hij de advertentie niet te zien krijgt. Of iemand die volledig beantwoordt aan je profiel krijgt de advertentie te zien, maar heeft absoluut geen behoefte aan de boodschap.

 

Voorbeelden

Een mooi voorbeeld van gepersonaliseerd adverteren is bijvoorbeeld bol.com. Als je daar op een titel van het boek surft, bijvoorbeeld Het Achterhuis van Anne Frank, dan zie je rechtsonder een vak ‘anderen bekeken ook’. De website houdt dus bij wat andere geïnteresseerden ervoor of erna nog bekeken. In de media kijken we verder naar SBS, dat in 2016 volop aan het experimenteren ging met addressable advertising voor televisie. Zij maakten reclamespots op maat, die live aan de kijkers werden getoond. Kijker A kreeg dus niet dezelfde advertentie voorgeschoteld als kijker B.

Zo zie je maar, addressable advertising is alomtegenwoordig – en heeft duidelijk evenveel voordeel voor de consument als voor jou, de marketeer.

 

Bron: 
https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-resources/addressable-tv-advertising-personal-video-experience/
http://www.adweek.com/brand-marketing/5-things-you-should-know-about-addressable-ads-more-dollars-shift-digital-173653/#/
https://searchengineland.com/marketers-need-know-addressable-tv-olv-278624
https://econsultancy.com/blog/68450-six-things-to-know-about-addressable-tv-advertising

Categorie: Targeting, Targeting, Efficiënt adverteren, Digitaal adverteren

Lore Kimps

Auteur Lore Kimps

Lore in ’t kort: gefascineerd door woorden en alles wat je ermee kan doen. Daarom ging ze meteen na haar studies aan de slag als redacteur bij Mediahuis. Geabonneerd op zowat alles wat gedrukt wordt, fervente biografieliefhebber en geobsedeerd door filmmuziek. Bekeert zich meer dan eens tot een nieuwe foodtrend, waardoor ze af en toe stiekem een chai latte achterover slaat en het potje matcha graag in haar buurt houdt. Drinkt toch nog veel te veel koffie en nee, dat gaat niet snel veranderen.