Hoe winnen nieuwsmedia het hart van de consument?

Hoe winnen nieuwsmedia het hart van de consument?

19 januari 2017

Nieuwsmedia zijn alomtegenwoordig in onze informatiemaatschappij. We staan op met onze smartphone in de hand, checken snel even onze favoriete nieuwssite en social media, vooraleer onder de douche te schuiven. Tijdens het ontbijt nemen we rustig de krant door en in de file naar het werk staat steevast de radio aan. Wanneer we ’s avonds thuis komen, lezen we onze tabletkrant en nestelen we ons, na het eten, in de zetel voor de televisie. Vaak zelfs mét onze smartphone en laptop binnen handbereik. Herkenbaar?

Wellicht wel. We hebben allemaal immers nood aan een continue informatiestroom, waardoor nieuwsmedia niet meer uit ons dagelijks leven weg te denken zijn. Maar hoe relevant zijn ze voor de veerkracht of het aanpassingsvermogen) van de consument? En wat zoeken consumenten in elk medium om veerkrachtiger in het leven te staan? Hoe verover je het hart van de nieuws consument?

De consument verkiest een duidelijke boodschap en eenvoudig taalgebruik

Het hart van de consument win je niet zomaar. De hedendaagse nieuws consument apprecieert duidelijke boodschappen en eenvoudig taalgebruik. Nieuwsmedia moeten hem helpen de grote stroom aan informatie te filteren. Elk medium heeft zijn eigen karakteristieken en dat vertaalt zich ook in de verwachtingen van de gebruikers. Zo appreciëren lezers een krant met aandacht voor lokaal en regionaal nieuws, surfers een nieuws website die makkelijk te begrijpen is, luisteraars radio boodschappen zonder sensatie drang en kijkers een TV journaal met een duidelijk maatschappelijk belang.

De generatiekloof

Elke generatie heeft een voorkeursbron voor informatie en nieuwsberichten. Zo zijn sociale media onmisbaar voor jongeren, waar ouderen eerder de voorkeur geven aan klassieke media zoals TV, radio en kranten. Ook de houding ten opzichte van die verschillende mediatypes verschilt binnen de generaties. Zo beschouwen jongeren radio als een medium om muziek te beluisteren, bij de oudere leeftijdsgroepen (45+) wordt radio gezien als een belangrijk nieuwsmedium.

Over alle leeftijdsgroepen heen dragen kranten het meeste bij tot de veerkracht van de consument, op de voet gevolgd door radio en TV. 


Benieuwd naar meer diepgaande analyses?

Mediahuis Connect werkte samen met Burat en Universiteit Gent aan een grootschalig consumentenonderzoek omtrent veerkracht. 21 sectoren en 253 merken werden bevraagd in de studie. Benieuwd naar de resultaten van jouw sector of merk? Download het e-book en ontdek alles over consumenten en veerkracht.

Relevant zijn als merk? Dat betekent bouwen aan de veerkracht van jouw doelgroep. Download hier je gratis e-book.

Categorie: Veerkracht, Consumer Insights

Françoise Faucheux

Auteur Françoise Faucheux

Françoise heeft altijd al interesse gehad in marktonderzoek. Na een lange tijd actief te zijn bij Telenet, kwam ze 5 jaar geleden aan boord bij Mediahuis. Binnen het market intelligence team van Mediahuis Connect begeleidt ze sterk marktonderzoek voor verschillende teams. Lopen met husky Maya en diepzinnige gesprekken met haar 16-jarige dochter zorgen voor ontspannende momenten na het werk.