Liesbeth van Impe over veerkracht bij Het Nieuwsblad

Liesbeth Van Impe over veerkracht bij Het Nieuwsblad

19 januari 2017

Merkrelevantie is een begrip dat al vele jaren centraal staat in de strategische overwegingen van menig marketeer. Maar wanneer is een merk nu echt relevant voor de consument? Het antwoord is (bedrieglijk) eenvoudig: een merk is relevant wanneer het bouwt aan de veerkracht van de consument. Mediahuis Connect werkte samen met onderzoeksbureau Burat en Universiteit Gent aan een grootschalig consumentenonderzoek omtrent veerkracht. 21 sectoren en 253 merken werden bevraagd in de studie. Ook verschillende media werden onderzocht, waaronder Het Nieuwsblad. Hoofdredactrice Liesbeth Van Impe geeft een eerste reactie bij de resultaten.

 

Lezers verwachten meer dan ooit dat merken geloofwaardig en eerlijk communiceren. Zijn jullie vandaag bewust met deze klantenverwachting bezig?

Wij zijn absoluut bezig met de verwachtingen van onze lezers. Ik zou ook niet weten hoe je anders een populaire krant kunt maken die iedere dag door een miljoen mensen gelezen wordt. Eigenlijk leren we dat ook aan onze journalisten. Je hebt heel veel onderwerpen en geen enkel onderwerp is off limits voor Het Nieuwsblad, maar je moet altijd vertrekken vanuit: ‘Welke vragen stelt de lezer zich?’, ‘Wat heeft hij hieraan?’, ‘Hoe kunnen we die helpen om dingen beter te begrijpen, om beter vat te krijgen op alles?’. Dat is altijd het vertrekpunt. Welke vragen stelt de lezer en hoe kunnen wij daarop een antwoord geven? Ik denk dat dat voor een populaire krant een noodzakelijk uitgangspunt is.

"We leven in een tijd die vraag om authenticiteit en geloofwaardigheid."

Toegankelijkheid is een van de belangrijkste principes. Je wilt niet dat een krant lezen een soort van huiswerk voor volwassenen is. Je wilt dat lezers op een heel toegankelijke en vlotte manier de dingen tot zich nemen en een stuk inzicht in de wereld verwerven. Een populaire krant heeft een heel belangrijk regioaspect. Heel dicht bij de mensen staan via sport, maar ook via het nieuws. Heel hard inzetten op beleving, meeleven met mensen. Onze slogan is niet toevallig: lees mee, leef mee. Dat zit daar helemaal in. Een krant komt iedere dag in de huiskamer, die maakt deel uit van het meubilair en van het huishouden. Mensen hebben daar rituelen rond. Wij zetten daar, met Het Nieuwsblad, sterk op in.

Hoe zijn jullie als krant van plan zijn om jullie lezers ‘veerkrachtiger’ te maken?

We hebben een paar jaar geleden gedefinieerd wat we zijn, wat we willen zijn en hoe we bij onze lezers willen binnenkomen. Daar zitten eigenlijk de grote pijlers van dit onderzoek in. Een gps zijn voor het leven en toegankelijke info geven zodat mensen een houvast hebben en hun weg vinden in de wereld. Een gids voor het goede leven. Nieuws bestaat niet alleen uit het harde nieuws, het is ook de leefwereld van mensen en hun gezin, hun woning, hun vakantie: dat soort dingen.

Voorts zijn er nog de twee pijlers regio en sport. Die kun je naar de hele krant doortrekken. Het Nieuwsblad wil een goede buur zijn, heel dicht bij de mensen staan, bij hun leefwereld. Wij zijn supporters, we durven mee te leven en zijn niet alleen objectief, neutraal of afstandelijk.  Dit waren twee, drie jaar geleden al onze uitgangspunten en dit onderzoek heeft ons geleerd dat we daar nog meer op moeten inzetten en dat iedere dag moeten waarmaken.

Wat vind je als consument zelf belangrijk bij een merk?

Ik denk dat we in een tijd leven die vraagt om een stuk authenticiteit en geloofwaardigheid. Ook de hoogst scorende merken in de studie zetten hier heel hard op in. What you see is what you get. Ze maken het waar. En dat is belangrijk in een tijd waar veel geïnvesteerd wordt in pr, verpakking en dergelijke meer. Wat van merken overblijft nadat je de verpakking opendoet. Ik denk dat dat een van de belangrijkste dingen is: een stuk authenticiteit en geloofwaardigheid.

Benieuwd naar meer diepgaande analyses?

Mediahuis Connect werkte samen met Burat en Universiteit Gent aan een grootschalig consumentenonderzoek omtrent veerkracht. 21 sectoren en 253 merken werden bevraagd in de studie. Benieuwd naar de resultaten van jouw sector of merk? Download het e-book en ontdek alles over consumenten en veerkracht.

Relevant zijn als merk? Dat betekent bouwen aan de veerkracht van jouw doelgroep. Download hier je gratis e-book.

Categorie: Veerkracht, Consumer Insights

An Steylemans

Auteur An Steylemans

Na zowat 13 jaar communicatie- en marketingervaring binnen het televisie-medialandschap kwam An in de zomer van 2015 aan het hoofd te staan van het marketingteam van Mediahuis Connect. Vandaag ontwikkelt ze samen met haar team straffe verhalen over sterke nieuwsmerken. Straightforward gen-X communicatiemadam met een voorliefde voor authenticiteit en goeie eighties muziek.