Merkrelevantie betekent bouwen aan de veerkracht van je doelgroep

Merkrelevantie betekent bouwen aan de veerkracht van je doelgroep.

26 januari 2017

Merkrelevantie is een begrip dat al vele jaren centraal staat in de strategische overwegingen van menig marketeer. Maar wanneer is een merk nu echt relevant voor de consument? Het antwoord is (bedrieglijk) eenvoudig: een merk is relevant wanneer het bouwt aan de veerkracht van de consument.

 

Wat is veerkracht en waarom is dat zo belangrijk voor de consument?

Het woordenboek beschrijft ‘veerkracht’ als ‘de kracht van lichaam en geest om zich snel te herstellen’. Veerkracht zorgt ervoor dat de consument zich flexibel kan opstellen in een snel veranderende samenleving. Iemand met weinig aanpassingsvermogen maakt zich meer zorgen en krijgt te maken met meer stress en onzekerheid. Voldoende veerkracht in iemands leven zorgt voor een veiliger gevoel, controle en de mogelijkheid om kansen te benutten.


Hoe kan je als merk bijdragen tot de veerkracht van de consument?

De consumenten van vandaag weten heel goed wat ze van een merk verwachten. Om hen te helpen veerkrachtiger in het leven te staan, moet een merk inspelen op hun noden. Een aangepast keuzeaanbod, een eenvoudig taalgebruik en een zeker inlevingsvermogen in hun leefwereld kunnen daaraan bijdragen. Consumenten worden ook meer en meer milieubewuste kopers. Ze zijn op de hoogte van de huidige milieuproblematiek en zijn vastberaden hun steentje bij te dragen. Een merk dat wil bijdragen tot de veerkracht van dit type consument kan maar beter duurzaamheid uitspelen in haar communicatie. Consumenten hebben ook een voorkeur voor Belgische merken en producten. Een Belgische kantje zorgt voor vertrouwen. Merken kunnen ook maar beter eerlijk en geloofwaardig zijn. Als de consumenten erop vertrouwen dat jouw merk bijdraagt aan hun veerkracht, dan kan je werkelijk spreken van merkrelevantie.
 

Is jouw merk relevant?

Mediahuis Connect werkte samen met Burat en Universiteit Gent aan een grootschalig consumentenonderzoek omtrent veerkracht. 21 sectoren en 253 merken werden bevraagd in de studie. Benieuwd naar de resultaten van jouw sector of merk? Download het e-book en ontdek alles over consumenten en veerkracht.

Relevant zijn als merk? Dat betekent bouwen aan de veerkracht van jouw doelgroep. Download hier je gratis e-book.

Categorie: Veerkracht, Consumer Insights

Ellen De Beul

Auteur Ellen De Beul

Ellen heeft een passie voor digitale marketing en storytelling. Ze is al 5 jaar actief binnen het marketing team van Mediahuis Connect. Ellen houdt van nieuwe dingen ontdekken en foute bureaudecoratie. Digital native die graag ook even offline gaat om te genieten van een stukje taart, yoga en surfen (niet noodzakelijk in die volgorde).