Veerkracht volgens Volvo. Interview met Balder D'hondt, Marketing Directeur Volvo

Veerkracht volgens Volvo: inzetten op veiligheid en duurzaamheid

19 januari 2017

Merkrelevantie is een begrip dat al vele jaren centraal staat in de strategische overwegingen van menig marketeer. Maar wanneer is een merk nu echt relevant voor de consument?  Het antwoord is (bedrieglijk) eenvoudig: een merk is relevant wanneer het bouwt aan de veerkracht van de consument. Mediahuis Connect werkte samen met onderzoeksbureau Burat en Universiteit Gent aan een grootschalig consumentenonderzoek omtrent veerkracht. 21 sectoren en 253 merken werden bevraagd in de studie. Balder D’hondt, Marketing Directeur bij Volvo geeft een eerste reactie bij de resultaten van zijn merk.

 

Consumenten verwachten meer dan ooit dat merken geloofwaardig en eerlijk communiceren. Zijn jullie vandaag bewust met deze klantenverwachting bezig?

In 2017 bestaat Volvo 90 jaar als merk en in die 90 jaar hebben we eigenlijk altijd een consistent verhaal gebracht naar de consument. Een verhaal van duurzaamheid, degelijkheid en veiligheid. Dat zijn onze sterke waarden. De klant heeft daar ook nood aan; vooral in de automobielsector waar de investering toch vrij aanzienlijk is. We merken dat de klant op zoek is naar een houvast en die proberen we hem te geven.

Hoe zijn jullie als merk van plan zijn om jullie klanten, consumenten ‘veerkrachtiger’ te maken?

De consument heeft weinig tijd. Er zijn zo veel zaken die gedaan moeten worden. Hij is op zoek naar qualitytime en ook een auto kiezen is eigenlijk iets waar hij liever niet mee bezig is. We zien dat het klassieke aankooppatroon verandert, dat de klant meer en meer op zoek gaat via het internet, zijn vertrouwde omgeving vooraleer hij de stap zet naar een dealer. We werken heel hard om die online beleving voor de klant optimaal te laten verlopen, zodat hij een vertrouwd gevoel heeft wanneer hij bij de dealer terecht komt. De ontvangst en algemene klantenervaring bij de dealer zijn ook een belangrijke schakel om het vertrouwen van de consument te winnen. Het is heel belangrijk om een houvast aan de klant te bieden.

"Het is heel belangrijk om een houvast aan de klant te bieden."

Om het vertrouwen van de klant te behouden, blijven we hameren op de veiligheid, duurzaamheid en degelijkheid van ons merk. Dat is heel belangrijk. Maar aan de andere kant willen we ons ook profileren als een merk in beweging, een merk dat naar de toekomst kijkt met een visie. Vandaar dat we meer en meer gaan communiceren rond innovatieve technologieën zoals automated driving en  connectiviteit. Dat zijn zaken die heel belangrijk zijn in deze hedendaagse maatschappij, vooral dan naar jongeren toe. We zien dat ook in de studie naar voren komen dat die connectiviteit belangrijker en belangrijker wordt.

Wat zou je als consument zelf verwachten van een merk uit jouw sector, om jou te helpen veerkrachtiger in het leven te staan?

Ik denk dat een merk vooral relevant moet zijn. Merken die niet-relevante boodschappen sturen, doen meer kwaad dan goed. Een merk dat naar mij komt met een relevante boodschap - die in lijn ligt met mijn verwachtingen en wensen - dat is een merk dat heel sterk bezig is.

Benieuwd naar meer diepgaande analyses?

Mediahuis Connect werkte samen met Burat en Universiteit Gent aan een grootschalig consumentenonderzoek omtrent veerkracht. 21 sectoren en 253 merken werden bevraagd in de studie. Benieuwd naar de resultaten van jouw sector of merk? Download het e-book en ontdek alles over consumenten en veerkracht.

Relevant zijn als merk? Dat betekent bouwen aan de veerkracht van jouw doelgroep. Download hier je gratis e-book.

Categorie: Veerkracht, Consumer Insights

An Steylemans

Auteur An Steylemans

Na zowat 13 jaar communicatie- en marketingervaring binnen het televisie-medialandschap kwam An in de zomer van 2015 aan het hoofd te staan van het marketingteam van Mediahuis Connect. Vandaag ontwikkelt ze samen met haar team straffe verhalen over sterke nieuwsmerken. Straightforward gen-X communicatiemadam met een voorliefde voor authenticiteit en goeie eighties muziek.