typmachine

What would Don Draper do? Zo maak je met content het verschil in 2019

05 maart 2019

Don Draper in 2019: die zou content marketing met even veel liefde omarmen als zijn vertrouwde whisky. Dat content marketing een essentiële tool is om een duurzame relatie met je doelpubliek op te bouwen – dé specialiteit van Don himself - is oud nieuws. Waarom content in 2019 nog belangrijker wordt, lees je hier.

 

De gouden cirkel wordt puur goud

Simon Sinek’s Golden Circle theorie krijgt dit jaar een extra gouden gloed. In een klimaat waar engagement letterlijk en figuurlijk de kroon spant en waar ‘purpose marketing’ vorm kreeg, wordt ‘the reason why’ voor merken eens zo belangrijk. Storytelling is dan ook een must. Verhalen geven je niet alleen een reden om te communiceren, ze zijn stimulerend en de perfecte houvast om op een emotionele manier duidelijk te maken waar je voor staat. Everybody loves a good story. En door je content authentiek, consistent en helder in te zetten, maak je van een goed verhaal, een geweldig verhaal.

Gebruik je content om het vertrouwen van je steeds kritischer wordende lezers en kijkers te winnen. Volgens Edelman’s Trust Barometer zullen we anno 2019 voor de eerste keer in de geschiedenis meer vertrouwen hebben in bedrijven dan in overheden. Nike heeft die boodschap alvast begrepen: hun campagne met omstreden footballspeler Colin Kaepernick tackelde Trump die even rood kleurde, terwijl hun schoenenverkoop een blitzgroei zag van maar liefst 31%. Be bold, be brave or be gone: vertel waar je voor staat en waar je in gelooft en je doelpubliek zal je ook geloven.


Facebook killed the advertising star

De verschillende aanpassingen in het algoritme van Facebook moesten er in 2018 voor zorgen dat Facebookgebruikers meer nieuwsberichten van goede vrienden en familie kregen te zien en bijgevolg minder media- en reclameboodschappen. Maar ook buiten de Facebookmuren woelt strijd om aandacht krampachtig verder: in amper één minuut tijd wordt er volgens HubSpot op YouTube gemiddeld 72 uren aan video content geüpload terwijl op Instagram gemiddeld 220.000 nieuwe foto’s worden toegevoegd.

Aanwezig zijn waar je doelpubliek is, is één ding, maar om echt het verschil te maken kun je maar beter inzetten op content, en meer specifiek op content die ook echt iets te bieden heeft aan je publiek. Kies resoluut voor kwalitatieve content die een oplossing biedt voor een probleem of nood van de lezer of kijker, al de rest is bijzaak. Dat geldt zowel voor de content die je publiceert op je eigen kanalen, maar even goed voor content in de vorm van native advertising die je in de media inzet. En waarom zou je je daarvoor niet laten inspireren door user generated content?

‘Bewust’ is het nieuwe ‘goed’

We nemen afscheid van ‘druk bezig’ zijn als criterium om ons welzijn te meten, in 2019 is ‘bewust zijn’ de nieuwe norm. We verwijderen tijdrovende apps als Instagram en Facebook waar we doelloos doorheen picture perfect scenario’s scrollen om bewuster in het echte leven te staan. Weg van meetings voor een scherm, terug naar de koffiebar om er te werken en echte mensen te zien. Exit snackable content, enter deep diving content.

We gaan met zijn allen terug op zoek naar meerwaarde en daar kun je als merk met diepgravende content naadloos op inspelen. De longreads zijn terug van weggeweest, net als whitepapers en e-books. Maar ook live video’s geven je de kans om je authenticiteit te onderstrepen en duidelijk te maken waar je voor staat.


Key take aways

- Ergens voor staan is in 2019 een must. Je waarden duidelijk maken met behulp van gedurfde content is zo mogelijk nog belangrijker.
- Goede content zorgt ervoor dat je opvalt in een broeierige jungle waar zowel Facebook, Google als influencers een deel van de koek opeisen - en goede content is content waar je publiek echt iets aan heeft.
- Samenhangend met bovenstaande punten wordt duidelijk dat kwaliteit nog meer zal primeren op kwantiteit. Diepgaande content in allerhande formats krijgt de voorkeur.

 

Categorie: Content Marketing, content

Sander Verniers

Auteur Sander Verniers

Geboren in 1987 tussen het Atomium en de Basiliek van Koekelberg draaide Sander al snel mee op het ritme van de hoofdstad. Na zijn studies Marketing en Digitale Marketing stapte hij op het vliegtuig op zoek naar het einde van de wereld, alvorens zich opnieuw in het Brusselse te vestigen. Eenmaal terug op temperatuur ging hij aan de slag bij zowel merken als reclamebureau’s waarna hij definitief neerstrijkt bij Mediahuis.